Kioskene og bensinstasjonene inn i samarbeid for bedre kosthold
- Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, sier Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.
Torsdag signerer han, sammen med kjedene han representerer innenfor kiosk- bensinstasjon- og servicehandel, intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Den forplikter kjedene til å bidra til svært ambisiøse målsetninger for nordmenns kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.
- Denne avtalen er et godt eksempel på hvordan næringslivet tilpasser seg nye kundebehov, samtidig som man og tar ansvar for folkehelsen, sier Schroeder.
Oppnår allerede gode resultater
Kjedene har allerede lenge satset på å tilrettelegge for sunnere kosthold, og kan vise til gode resultater som de nå vil videreføre.
- Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi utvikler konsepter hvor sunnere alternativer bedre eksponeres i butikk, løfter salater, frukt, fruktshakere, vann osv. bedre frem. Selv om noen produkter fortsatt er små – skal de eksponeres på gode salgsplasser, sier Ann Helen Våge, Markedsdirektør i Circle K.
- Vi er glade for at våre leverandører jobber hardt med å redusere fett og sukker og her ser vi at hele bransjen løfter seg, og vi jobber aktivt for å etterspørre sunnere alternativer fra våre leverandører. Blant annet har vi lansert Matpakka, et lett og sunt måltid for folk i farta. Det siste året har vi solgt over 1 million sunne matpakkeskiver, sier Retaildirektør, Anita Sørlundsengen i ST1.
- Kjedene Tiger, Jafs, Deli di Luca og MIX inngår i vår portefølje. Her handler folk ofte i farta og vareutvalget har tradisjonelt vært dominert av mer usunne produkter og måltider. Vi har satt oss som mål å gjøre de usunne måltidene litt sunnere. Dette vil skje gjennom at vi reduserer sukker i brød, salt i krydderblandinger og mettet fett i dressinger. Andelen grovere bakevarer skal dobles og andel sukkerholdig drikke skal reduseres, mens andelen sukkerfri drikke skal økes. Vi vil også tilby minst ett likeverdig vegetarprodukt innenfor hver kjede, sier Administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i NorgesGruppen Servicehandel.
Samarbeidet omfatter hele bransjen, også bensinstasjonkjedene YX og Best.
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom