Kims Elias Salte Venner er frikjent av MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på Kims Elias Salte Venner. Klager mener at produktet Kims Elias Salte Venner er markedsføring særlig rettet til barn fordi Eliasfiguren benyttes på emballasjen. Klagen omfattet også at posen inneholdt leke-tatoveringer, at posen var fargerik, samt at produktet var plassert på nederste hylle i en butikk. Etter MFUs retningslinjer er det adgang til å rette produkter til barn, ha enhver farge på emballasje og benytte kjente figurer. Det er i følge MFUs retningslinjer også adgang til å selge produkter som omfattes av MFUs ordning fra hyller i norsk handel. MFU vurderer at tatoveringene i posen, som ikke er særlig markedsført eller benyttet i kommunikasjonssammenheng, ikke er å anse som markedsføring, men som en del av produktet.
Utvalget har dermed vurdert at klagen vedrørende utforming av produkt, emballasje og plassering av Kims Elias Salte Venner ikke er i strid med MFUs retningslinjer. Utvalget vurderer at klagen omfattes av MFUs unntaksbestemmelser. Klagen tas derfor ikke til følge. Vedtaket er enstemmig.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
MFU fattet vedtak mot Egon restauranter i 20239.2.2024 16:18:19 CET | Pressemelding
Begge ble felt for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs retningslinjer.
MFU fattet 4 vedtak i 2023 der bruken av SoMe står sentralt.7.2.2024 07:43:26 CET | Pressemelding
Tre av sakene ledet til fellelse; Fast Candy, Bakehuset (Oskar Westerlin) og Mint.
Fast Candy felt av MFU24.3.2023 13:27:57 CET | Pressemelding
Markedsføringskampanjen til Fast Candy på TikTok er i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom