Ketil Bjørnstad feirer 50 år som musiker og artist i 2019

Torsdag er det 50 år siden Ketil Bjørnstad debuterte som musiker. Dette skal markeres gjennom 2019. Foto: Anders Valde

Den 10. januar 1969 debuterte den seksten år gamle Ketil Bjørnstad som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula. Den meritterte forfatteren og musikeren feirer med andre ord 50 år som musiker og artist i 2019, hvilket selvsagt både må og skal markeres.

Grappa Musikkforlag planlegger flere storstilte musikkutgivelser som byr på de beste innspillingene, spennende og uutgitt bonusmateriale, ferske liner notes og praktfulle innpakninger. I august kulmineres alt med en ny boks og en stor jubileumskonsert i Operaen.

Allerede 11. januar markeres det store Bjørnstad-året med en ny-utgivelse av «Rainbow Sessions», som tidligere kun er utgitt i et begrenset opplag i 2006. Dette er Ketil Bjørnstads hyllest til det verdenskjente studioet og Steinway-flygelet. Da studioeier og lyd-guru Jan Erik Kongshaug i 2004 skulle flytte studioet fra Christies gate til Sandakerveien, kom ideen om å være den siste til å spille inn i det gamle studioet, og den første til å spille inn i det nye.

Det ble planlagt to solo piano-album, hvilket den gang ble til tre, og som nå blir til fire. I forarbeidet til denne jubileumsutgaven er det funnet frem en mengde nydelig innspilt materiale fra fem forskjellige Rainbow-sessions i perioden 2013-2017, som Bjørnstad har satt sammen til en fjerde bonus-CD. Alt presenteres i nytt, flott design og med nyskrevet liner notes av Bjørnstad selv.

Det er bare å glede seg.

Foto: Anders Valde
Artwork for «Rainbow Sessions - New Edition»

Geir Otnæs ute med trekkspill-hyllest til Geirr Lystrup21.6.2019 13:37:51 CESTPressemelding

Etter å ha medvirket på rundt 70 album kommer den allsidige trekkspilleren Geir Otnæs nå ut med sitt første soloalbum «Lystrup på trekkspill», som er dedikert til melodier skrevet av Geirr Lystrup. I forbindelse med plateslippet spiller Geir Otnæs konsert på Hamar kulturhus 24. juni, der Geirr Lystrup vil åpne med et par låter. Hør Geir Otnæs - "Lystrup på trekkspill" her! Geirr Lystrup er hovedsakelig kjent som en en av Norges kjæreste visesangere, og han og Otnæs har spilt sammen i 30 år. Lystrup er mest kjent for tekstene sine, men han har skrevet det aller meste av musikken selv. Otnæs gjør med denne plata en innsats for å få disse melodiene frem i lyset. Geir Otnæs har spilt trekkspill fra han var 8 år gammel, og siden den gang har han vært en aktiv trekkspiller og vokalist. I løpet av et langt liv som trekkspiller har han turnert i det meste av Norges land, og i Danmark, Sverige, Tyskland, Østerrike, Italia, Grønland, Island, Færøyene, og Lousiana, USA. Geir Otnæs har plukket ut

Mari Midtli er ute med soloalbum21.6.2019 11:02:22 CESTPressemelding

Mari Midtli reknas i ein alder av 22 år som ein av dei fremste utøvarane av vokal folkemusikk i Noreg. Hennar framifrå formidling og nærvere framkallar fort frysningar og har gjort sitt til at ho har vunne Landskappleiken (vokal klasse B) to gonger og hausta ei rekkje prisar. No kjem hennar første soloplate på Heilo. ”Dalen” består av Mari Midtlis favorittsongar frå nære kjelder i Gudbrandsdalen. Hør Mari Midtli "Dalen" her! Plata lanserast på heimebane med konsert heime på Låven på Sel 22. juni, og med ein eigen konsert under Landskappleiken i Vågå, 28 juni. ! Vokalmusikken i Gudbrandsdalen har vore ein gøymd skatt i mange år. Nesten ingen har brukt den. Mari har derfor dei siste åra jobba med å finne fram gamalt vokalmateriale, og har etter kvart opparbeidd seg eit breitt repertoar. Ho har gått i lære hjå Camilla Granlien, ein av dei få andre vokalutøvarane som utøver tradisjonen frå Gudbrandsdalen, og hatt mange møter med den store kjelda Jarnfrid Kjøk. ”Dalen” består av repertoar s

ORBO er tilbake med «Fine»21.6.2019 10:03:11 CESTPressemelding

Fem år etter forrige album, Safe & Sound, er ORBO tilbake med ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. Med «Fine» girer tidligere Spellemann-vinner ORBO seg opp til hans kommende tredje soloalbum etter en lang karriere med ORBO & The Longshots. Dette er en låt som omtrent kunne vært hentet direkte fra TV-serien True Detective, og teksten alene kommer til å gi deg frysninger nedover ryggen. De universelle spørsmålene om liv og død hagler ut til lyd av tunge akustiske gitarer og skarptrommer verdig en hærfører. «Fine» ble skrevet etter en samtale om nettopp liv og død med Sir David Attenborough, og hvis du noensinne har lurt på hvordan din siste time vil bli ligger kanskje svaret her. Hør den her! – Jeg har alltid vært en stor fan av T-Bone Burnett og Buddy Miller, og sangen er inspirert av americana-sjangeren og teksten er universell, forteller Ole Reinert Berg-Olsen om «Fine». – Napoleon Bonaparte lurte alltid på hvordan han skulle dø, og er vel ett av de beste eksemplene vi har på hvor

Anne Marie Kvien slipper ny singel21.6.2019 09:40:32 CESTPressemelding

I dag er Anne Marie Kvien sin nye sang «Fredssong» ute på Grappa Musikkforlag! På denne singelen har Kvien oversatt den svenske sangen «Fredspsalm» av Ragnwei Axellie til norsk, som blir sunget mye rundt omkring i verden. Dette er en vakker tekst som handler om nettopp fred, som hun har tonesatt på sitt eget vis. Anne Marie Kvien er en norsk viseartist og tekstforfatter, som albumdebuterte i 1998 med Livsglede og har siden da sluppet ytterligere seks album. I musikken sin synger hun om både naturen, livet og kjærligheten, men hun har også mye åndelighet i sangene sine. Hør «Fredssong» her!

Birkelunden Mannskor er ute med debutalbumet!14.6.2019 13:00:00 CESTPressemelding

Birkelunden Mannskor albumdebuterer! Det skjer i dag på Grappa Musikkforlag med Konger av Norge som inneholder åtte verk om norske konger gjennom tidene - og to av dem er nyskrevne for anledningen. Dette er en plate med klassisk mannskorrepertoar, fremført av det unge og friske Birkelunden Mannskor. Her har de samlet det beste av det beste fra det norske nasjonalromantiske mannskorrepertoaret og laget et album med sanger som handler om norske konger. Disse stykkene stammer fra mannskorets gullalder, på slutten av 1800-tallet til starten av 1900-tallet. Men, av albumets totalt åtte stykker, er to av dem nykomponerte verk. Vi snakker om det nyskrevne samtidsverket om Harald Hårfagre og slaget ved Hafrsfjord av Eivind Buene, og singelen «Vår Konge» som er skrevet av Gisle Kverndokk med tekst av Odd-Magnus Williamson, og som selvfølgelig handler om Kong Harald V. Fra begynnelsen med «Kongesang» til de siste tonene av «Norges fjell» tar Birkelunden Mannskor med oss gjennom de vakreste og me

Frida Ånnevik gjør Spice Girls på norsk14.6.2019 10:34:21 CESTPressemelding

Da Spice World rulla ut staffasjen og tok girl-poweren ned igjen fra hylla i starten av juni, hadde jeg den samme intense følelsen av å gå glipp av noe som jeg hadde forrige gang Sporty, Baby, Ginger, Scary og Posh var på høyden, sier Frida Ånnevik. Hvorfor bestilte jeg meg ikke bare en billett til Manchester? Spice Girls var mitt første møte med feminisme, med pop-snekra identitet og en snikende følelse av at jeg kanskje måtte velge - eller kunne jeg like både dette og Joni? Det var en litt vrien spagat. Diskusjonene om hvem av dem som var kulest, hvem man skulle være, og etterhvert diskusjonene om hvorvidt det egentlig var bra, musikken altså? Det spørsmålet fikk etter ei stund et negativt svar, mest fordi ungdomsskolen venta og Spice Girls kunne dessverre ikke bli med dit. Jeg har alltid likt denne låta, for jeg synes melodien er så fin. Jeg gjenoppdaga Spice Girls igjen rundt 2007 og hørte mye på dem da jeg leste til eksamen i musikkhistorie. Sikkert for å få avreagert litt innimel