Kenneth Vareide møter den 4. industrielle revolusjon med entusiasme

Høvik, 3. juni 2019: Kenneth Vareide er nytt medlem i DNV GLs konsernledelse. 1. juni tiltrådte han stillingen som administrerende direktør for forretningsområde Digital Solutions.
Kenneth Vareide ny i DNV GLs konsernledelse.

DNV GL - Digital Solutions består av nærmere 1000 digitale eksperter, som utvikler og tilrettelegger digitale tjenester for selskapets kunder hovedsakelig innen kjerneområdene – maritime, olje og gass, og fornybar energi.

DNV GL har vært en digital pioner siden 1960-tallet. Men aldri før har fokuset på digitale tjenester, digitale muligheter og digitale løsninger vært større enn nå.

"Utviklingen som vi står oppe i, ofte referert til som den fjerde industrielle revolusjonen, er så stor og så fundamentale at man muligens bare opplever slikt en gang i løpet av sin karriere. Jeg er derfor full av entusiasme for den rollen jeg skal ivareta og for de mulighetene DNV GL sammen med de nevnte industriene kan utvikle.» sier Vareide."

Kenneth Vareide (48) har, som svært mange andre i DNV GL, sin mastergrad i marin teknikk fra NTNU, Trondheim. Han har også mastergrad i teknologiledelse – et studie tilrettelagt av NTNU, NHH (Norges Handelshøyskole) og MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Han ble ansatt som trainee i 1996, og har etter det gått gradene internt i selskapet. Han har hatt lederroller i DNV GLs forretningsområder Maritime og Olje & Gass, og han har internasjonal erfaring fra Houston, London og Busan (Sør-Korea).

DNV GL foretar årlig en internasjonal spørreundersøkelse hvor olje og gass industrien vurderer fremtidsutsiktene. I siste undersøkelse (2019), hvor om lag 800 ledere ga sine svar, var mangel på relevante ferdigheter den største barrieren for digitalisering.

"Noe av det mest inspirerende ved å jobbe for DNV GL, er mulighetene som skapes i samarbeid med våre kunder og selskapets mange eksperter med dyp teknisk kompetanse. En av mine viktigste oppgaver vil være å bidra til å bygge videre på denne kompetansen og dette samarbeidet. Bidra til å tilrettelegge slik at industriene selv opplever oss som en nyttig samarbeidspartner for bygging av kompetanse, en som kan bistå i utvikling av digitale tjenester og en som kan nyttiggjøre mulighetene digitaliseringen åpner for.»

I sin nye rolle blir Kenneth Vareide også ansvarlig for DNV GLs åpne digitale plattform Veracity. Siden oppstarten i 2017 har nå mer enn 160.000 aktive brukere delt data og anvendt tjenester via plattformen.

Kenneth Vareide ny i DNV GLs konsernledelse.
DNV GLs hovedkontor på Høvik.