Kendo: til VM i Korea

VM i kendo arrangeres i Seoul i Korea 14.-16.september. Det norske laget er godt forberedt og har klare målsettinger for mesterskapet.

– Vi har selektert lag på plass som skal kjempe for Norge og vise det beste landet vårt har å by på innen kendo, sier landslagsmanager Pedram Bagheri.

Ingenting er opp til tilfeldighetene når den norske delegasjonen setter kursen mot Korea. Både kvinne- og herrelag, samt en deltaker i individuelle klasser reiser godt forberedt. I ett år har prosessen med lagseleksjonen pågått med rekrutering og utvelgelser. Både samlinger og konkurranseresultater har spilt inn.

Målet for de to lagene er å prestere så godt at de kommer ut av sin pulje i verdensmesterskapet. Dette målet ble satt etter EM i 2017 da laget fikk tilbakemeldinger om at de hadde nådd sitt mål om å fremstå som et profesjonell og forberedt landslag.

Analyse og feedback

De norske utøverne er i stadig utvikling på både teknikk og taktikk. Trener Gerry Kincaid har presentert og gjennomført flere treningsplaner under det siste årets samlinger, godt assistert av Magnus Rygh. Utøvernes kamper fra ulike konkurranser og treninger har blitt analysert av Kincaid, og alle har fått konstruktiv feedback.

– Tilbakemeldingene tilsier at vi er godt på vei til å bli et godt trent landslag. Dette er god motivasjon for oss som driver med landslagsarbeid og for våre utøvere, sier Bagheri som er positivt innstilt før avreise til VM.

Herrelaget møter Sverige og Irland i sin pulje, og kvinnelaget møter Frankrike og Indonesia innledningsvis.

– Vi skal møte våre motstandere med god selvtillit og kjempe hardt for å komme videre i mesterskapet, avslutter Bagheri.

Det norske laget til WKC17 består av:

Kvinnelaget:
Marianne Skiftevik (kapt.), 5.dan, OSI Kendo