Kelloggs følger ikke vedtak i MFU
Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) håndterer klager på markedsføring av mat og drikke med et høyt innhold av fett, salt og/eller sukker til barn og unge. Dette er frivillige retningslinjer som en samlet bransje stiller seg bak. MFU rettleder også handel og industri på retningslinjer som begrenser adgangen til markedsføringstiltak for disse produktene.
Kelloggs ble i 2017 felt av MFU for å benytte en promotionaktivitet på emballasjen til
COCO Pops Chocos, et produkt som vurderes særlig rettet til barn. Det har ikke Kelloggs innrettet seg etter, men har i 2018 benyttet seg av samme kampanjeaktivitet.
MFU ser på dette med svært alvorlige øyne og ber Kelloggs umiddelbart vurdere sine markedsføringstiltak for produkter som anses særskilt rettet til barn, for å unngå konflikt med MFUs retningslinjer. Siste kontakt med Kelloggs gir signaler om at de tar dette til etterretning.
Det betyr blant annet at Kelloggs fremtidig kan benytte seg av MFUs adgang til forhåndsvurdering av fremtidige kampanjer.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
MFU fattet vedtak mot Egon restauranter i 20239.2.2024 16:18:19 CET | Pressemelding
Begge ble felt for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom