Høyskolen Kristiania

Kaster seg over studentene før de er uteksaminert

Del
En rekke profilerte selskaper vil bruse med fjæra for de rundt 1000 studentene som deltar når Høyskolen Kristiania arrangerer sine første karrieredagene etter fusjonen med Westerdals Oslo ACT. Åpningen er i dag, og nytt av året er at det utvides til tre dager.

Karrieredagene 22.-24. januar er en viktig møteplass mellom skole og næringsliv. Hit kommer særlig bedrifter som ønsker å holde seg orientert i utdanningsmarkedet, og som gjerne også er på utkikk etter nye talenter.

Tall fra Høyskolen Kristiania våren 2018 taler et tydelig språk: Av de som studerte ved institutt for kommunikasjon og design hadde 78,6% praksis ute i bedrift, og hele 31,8% svarte at de fikk tilbud om jobb der etterpå. Tallene fra teknologistudentene er om mulig enda bedre: Av de 97,5% som hadde hovedprosjekt ute i en bedrift fikk 43,6% tilbud om jobb samme sted, altså ikke langt unna halvparten. På institutt for film og medier oppga 47,7% at de fikk relevant jobb mens de studerte. 40% rapporterte at de ble ansatt 0-3 måneder etter endt skolegang. Disse tallene understreker verdien av god kontakt mellom student og arbeidsliv.

Elin Ørjasæter, tidligere hodejeger og nå førstelektor ved Høyskolen Kristiania, sier hun tror mange bedrifter vil bli overrasket over hvor yrkesrelevante studier Høyskolen Kristiania har. Selv underviser hun i HR og personalledelse.

  De flinkeste studentene er de som er mest nysgjerrige, som er sultne etter ny kunnskap. Og det er de studentene som vil være mest til stede på karrieredagene, sier Ørjasæter.

Den nye, sammenslåtte utdanningsinstitusjonen har til sammen 10 000 studenter, som kan grovdeles inn i fire grupper; de som studerer merkantile fag, helse, teknologi eller kreativitet. Karrieredagene er et samarbeid mellom høyskolen og Studentunionen. 

NRK, Schibsted, Geelmuyden Kiese, Monster, Kitchen reklamebyrå, Bekk, Spoon Agency og Dinamo kommer på karrieredagene. Det samme gjør Netlife Design, Sopra Steria, Deloitte, Creuna, Visma Consulting, Accenture og If Skadeforsikring, for å nevne noen flere av de som skal holde foredrag, stå på stands – eller gjøre begge deler. 35 bedrifter holder foredrag, i fire parallellsesjoner, og 63 skal ha bedriftsstand.

Portfolio-kirurgi, speed-dating og komiker på programmet 

De to første dagene, tirsdag og onsdag neste uke, arrangeres karrieredagene på campus Kvadraturen i Oslo. Her blir det parallelle foredrag begge dagene, hvor høyskolen selv har invitert inn flere eksperter på Dag 1. Illustratør Cecilie Barstad fra London-baserte Gilles & Cecile skal for eksempel foreta det hun kaller «portfolio-kirurgi». Hun vil også dele ti ting hun skulle ønske hun visste da hun var ferdig med studiene. Psykolog Hedvig Montgomery analyserer jobbintervjuet, Sigrid Bonde Tusvik kommer for å snakke om studietid og bruk av nettverk. Dessuten kommer det til å dukke opp skuespillere fra Nationaltheatret en av dagene og Mariann Thomassen fra Surferosa vil snakke om å jobbe selvstendig i frie, kunstneriske yrker.

Tredje og siste karrieredag arrangeres på campus Fjerdingen i Chr. Krohgs gate 32. Her blir det stands, og studentene velger selv om de vil forsøke seg på en «speed-date» med drømmebedriften. Uansett utfall bygges det nettverk for fremtiden, og de får i tillegg plenty av karriereråd med seg på veien. Alle dager kan de deltatt på kurs i CV-skriving eller få hjelp til å bygge gode profiler på LinkedIn, noe som nesten er en fulltidsjobb i seg selv.

I morgen, onsdag 23. januar, har Høyskolen Kristiania Bergen sin egen karrieredag. I Kalfarveien 78C står faglunsj i kombinasjon med paneldebatter på programmet. Hanne Kristin Rhode, tidligere toppleder i Oslo-politiet, er invitert for å inspirere studentene til å finne sin urkraft.

Høyskolen Kristiania har lang og god erfaring med karrieredager, der selve poenget er å koble studenter med fremtidige arbeidsgivere. Tallene fra 2017-kullet med avgangsstudenter vitner også om fin dialog mellom skole og arbeidsliv. På institutt for markedsføring meldte 18,1% at de hadde fått tilbud om jobb før studiene var ferdige og 11,4% var i jobb senest tre måneder etter uteksaminering. På institutt for ledelse og organisasjon svarte 28,2% at de var i full jobb innen seks måneder.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Glimt fra fjorårets karrieredag

Nøkkelord

Kontakter

Vibecke Osfoss, Seniorrådgiver / førsteamanuensis - Høyskolen Kristiania Tlf: 977 12 287
E-post: vibecke.osfoss@kristiania.no


Gro Matland Nevstad, Kommunikasjonsrådgiver - Høyskolen Kristiania. Tlf: 982 03 144
E-post: gromatland.nevstad@kristiania.no

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania
Prinsens gate 7-9
0152 Oslo

22 59 60 00http://www.kristiania.no

Om Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania er en utdanningsstiftelse hvis formål er undervisning og forskning. Vi har studiesteder i Oslo, Bergen, Trondheim og på nett

I 2017 fusjonerte Høyskolen Kristiania og Westerdals Oslo ACT, og den nye sammenslåtte høyskolen har til sammen 10 000 studenter, 460 ansatte, 700 millioner i omsetning og et spennende utdanningstilbud.

Vi er en akkreditert høyskole med solid økonomi der alt overskudd går tilbake til høyskolen og blir investert til det beste for studentene. I tillegg til høyskolestudier tilbyr stiftelsen høyere yrkesrettet utdanning gjennom Fagskolen Kristiania. https://kristiania.no/

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye