Kaster bort tusenvis av kroner på leiebil

Utgifter til leiebil kan hope seg opp, men kan enkelt unngås.
SPARER PENGER: Med kredittkort med leiebilforsikring kan du spare tusenvis av kroner i sommer, melder forbrukerportalen Dinero.no.

Når vi snakker om leiebil snakker vi ofte om tilleggsforsikringer. Den eneste forsikringen du imidlertid trenger er egenandelsforsikringen, og denne kan koste flere hundre kroner per utleiedag dersom du kjøper den direkte fra utleieselskapet.

– Løsningen er å skaffe seg et kredittkort som har denne forsikringen inkludert, sier Anders Fagereng, daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no.

Nettstedet går hvert år gjennom alle tilgjengelige kredittkort i Norge for å undersøke hvilke kort som tilbyr forsikringen til sine brukere. I 2019 tilbyr over 30 ulike kort denne forsikringen.

– Noen tilbyr forsikringen gratis så lenge man betaler for leiebilen med kortet, noen krever forsikringspremie på et par hundre kroner i året. Summa summarum er uansett at forsikringen er billigere gjennom kredittkortet enn via utleieselskapet, som krever mellom 1500 og 1900 kroner i uka, sier Fagereng.

Disse kredittkortene har egenandelsforsikring for leiebil

Forbrukerportalen Dinero.no har utarbeidet en oversikt over hvilke kredittkort som tilbyr denne forsikringen, oppdatert for 2019. Tabellen viser hva forsikringen eventuelt koster, hvor lang periode den gjelder for og lignende.

– Vi anbefaler hver enkelt å undersøke vilkårene for å forsikre seg om at de dekkes når de leier bil og betaler med kredittkortet sitt, understreker Fagereng.

Artikkelen fortsetter under tabellen

Hvis du vil se dette innholdet fra dinero.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Dette dekker forsikringen

De aller fleste leiebilavtaler inkluderer kasko- og ansvarsforsikring. Det er imidlertid egenandelen på denne forsikringen en leiebilforsikring dekker. Egenandelen for skade på bilen kan variere basert på hva slags bilmodell og skadetype det er snakk om, men vanlig dekning er på mellom inntil 10 000 og 20 000 kroner per skadetilfelle.

Samtidig har de ulike forsikringene ulike grenser for hvor mye leiebilen kan være verdt. Skader du eksempelvis en bil til en verdi av 600 000 kroner med forsikring fra Storebrand MasterCard Platinum, vil ikke forsikringen dekke skaden. Har du derimot kort fra KLP dekkes leiebiler med en verdi på inntil en million kroner. Forsikringsperioden vil også variere.

– Det spriker litt på forsikringenes varighet. Vanlig forsikringsperiode er på rundt 31 dager. Samtidig har noen kort så lav dekning som 14 dager, og noen 90 dagers varighet.

Hvilket kredittkort bør du bruke?

De ulike kortene er vidt forskjellige, og har ulike fordeler og ulemper. Noen kort krever høye årsavgifter, og noen har bedre fordelsprogram enn andre.

– Dette er faktorer som bør spille inn dersom du har lyst til å skaffe deg et nytt kredittkort for å få denne forsikringen før du legger ut på reise. Undersøk hvilket kort som passer til ditt behov, hva den eventuelle prisen på kortet er og hva som vil lønne seg for deg i det store og hele, sier Fagereng.

Samtidig er det verdt å merke seg at man bør betale tilbake det man bruker på kredittkortet før renta løper, slik at man unngår å bruke mer penger enn nødvendig på dette, avslutter han.

Kilde: Dinero.no