Kast elbilene ut av kollektivfeltet!

Bussjåførene er lei av å ikke få gjort jobben sin med å frakte folk til og fra jobb etter tidstabellen. Nå krever Yrkestrafikkforbundet totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet.

Til fritt bruk i denne saken.

- Vi oppfordrer de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene, slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

- Når det blir så mange elbiler, som det er i Osloområdet nå, så blir det ofte kø i kollektivfeltet. I tillegg bidrar det at elbilene bytter fil til at bussen må bremse ned eller det det kan oppstå farlige situasjoner, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han forteller om mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører.

Yrkestrafikkforbundet får mange henvendelser fra fortvilte medlemmer i Osloområdet. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

- Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å hindre bussene, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han tror mange passasjerer deler frustrasjonen som bussjåførene føler ved at de aldri kommer fram på den tiden de egentlig skal.

- To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere, fortsetter Jensrud.

- Folk kommer for seint på jobb eller rekker ikke fotballtreningen med jentungen på ettermiddagen, fordi bussen er forsinket. I tillegg rekker ikke bussjåførene å ta matpause eller toalettbesøk, fordi de kommer alt for seint inn til holdeplassene, sier Trond Jensrud.

Til fritt bruk i denne saken.

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Oslofjordforbindelsen: Yrkestrafikkforbundet vil ha bro, slutter seg til ESA-klage over vedtak om ny bratt tunnel under fjorden25.6.2019 07:50:19 CESTPressemelding

Yrkestrafikkforbundet går inn for at fremtidens Oslofjordforbindelse baseres på broalternativet, og slutter seg til klagesaken Organisasjonen Bedre Veier, Norges Lastebileier-Forbund og KNA har reist for EFTAS overvåkningsorgan ESA. Organisasjonene ønsker å få fastslått at myndighetenes vedtatte løsning ikke oppfyller EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og dermed vil være ulovlig.