Karttjenester er den mest brukte appen på ferie

85 prosent bruker en eller annen app når de reise på ferie utenlands. Mest populært er apper med ulike karttjenester som f.eks. Google Maps, etterfulgt av Facebook og vær-apper. 12 prosent bruker ikke app i det hele tatt i løpet av ferien. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo-undersøkelse.

Å bruke apper har blitt en del av hverdagen for de fleste av oss - og 85 prosent velger å bruke apper også når de er på ferie utenlands. Karttjenester, som populære Google Maps, er klart mest populært (55 prosent). Menn tenderer i større utstrekning enn kvinner til å bruke karttjenester (hhv 64 prosent og 50 prosent).

- Tickets Kantar Sifo-undersøkelse viste at 64 prosent liker å bruke bena for å oppleve reisemålet når de er på ferie. Karttjenester som Google Maps er da et perfekt verktøy for bedre og utforske stedet man besøker, uten å risikere å gå seg vill, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef på Ticket Feriereiser.

App-bruken i ferien er forskjellig mellom de ulike aldersgruppene. Blant de yngste (18-30 år) er det bare 3 prosent som ikke bruker app når de er på reise. Dette tallet stiger suksessivt. Blant seniorene i alderen 66-79 år er det 26 prosent som overhode ikke bruker apper når de ferierer utenlands.

Blant de som bruker apper på ferien er, foruten karttjenester og vær-apper, så er sosiale medier som Facebook og Snapchat mest populært. Bruk av enkelte apper skiller menn og kvinner. 17 prosent av kvinner som bruker app på ferie velger Instagram, mens det tilsvarende tallet for menn er 9 prosent. Derimot logger deler menn enn kvinner seg inn på Spotify (16 prosent sammenliknet med 7 prosent).

Hvilken app som brukes skiller også på aldersgruppene. Av 18-30 åringene bruker 25 prosent Spotify i løpet av ferien, noe som er klart er enn de øvrige aldersgruppene. Snapchat er også størst for 18-30 åringene(52 %), mens Facebook er mest populært blant 41-50-åringene (47 %). Blant de eldste (66-79 år) så brukte 36 prosent Facebook på den siste utenlandsreisen, mens tilsvarende tall fot 18-30 år bare var 25 prosent.

Hvilke apper brukte du mest på din siste ferie? (Maks tre svaralternativ)

1. Karttjenester, f.eks. Google Maps, 55 prosent
  2. Facebook, 43 prosent