Kart over regulerte vann

Illustrasjonsbilde: Skjerka

På grunn av nedtapping vil det oppstå sprekker i isen langs land. Videre vil strømforholdene i vannet lage åpne råker eller partier med dårlig is. Snø kan også dekke over områder med dårlig is.

I områder med mye snø blir tyngden av snøen så stor at isen trykkes ned. Dette fører til at vann kommer opp gjennom sprekker i isen og danner overvann.

Kart over regulerte vann
Agder Energi oppfordrer skigåere og andre som ferdes på regulerte vann til stor varsomhet på grunn av usikker is. For de fleste turområder er det laget kart der farlige områder er merket. Agder Energi har laget et kart over regulerte vann i Åseral. Kartet kan fås i butikker og skisentre i Åseral, og hos DNT Sør (Den norske turistforening Sør).

Kart over regulerte vann i Arendalsvassdraget er satt opp på parkeringsplasser ved aktuelle utfartssteder, samt på oppslagstavler i butikker.

På løypekartet for Hovden, som er utarbeidet av turistnæringen på Hovden, er de regulerte vassdragene i øvre del av Otra ned til Brokke tegnet inn. Kartet er til salgs på blant annet på overnattingssteder på Hovden. Kartet er også hengt opp i de oppkjørte løypene på Hovden.

Otteraaens Brugseierforening og Otra Kraft har utarbeidet eget kart over regulerte vann og elver i øvre deler av Otravassdraget. Kartet kan fåes på turistkontoret på Hovden.

Sira Kvina kraftselskap har gitt ut kart som over regulerte vann i Finsåvassdraget i Sirdal. Kart over regulerte vann i Finsåvassdraget og Mandalsvassdraget er satt opp på parkeringsplasser ved aktuelle utfartssteder, samt på oppslagstavler.

Norges vassdrags- og energidirektorat har kart over usikker is på sine nettsider, samt informasjon om områder med svekket is.

Se også Kristiansans og Opplands Turistforening sin oversikt over merkede skiløyper, samt Arendal og Oppland Turistforening sin oversikt over vintermerkede ruter.

Illustrasjonsbilde: Skjerka

KRONIKK: Hva er realitetene vedrørende strømutfallene på Sørlandet?23.2.2018 14:05Kronikk

Strømsituasjonen i Agder har vært svært utfordrende denne vinteren og vi vil på det sterkeste beklage den ulempen som dette har medført for våre kunder. I tiden fremover vil det bli iverksatt flere ekstraordinære tiltak for å forbedre forsyningssikkerheten i de mest utsatte områdene. I etterkant av strømbruddene har det kommet mange påstander fra ulike hold, og vi ønsker å informere om hva som er realitetene.