Karoline Krüger er ute med plate for unger og barnslige voksne

I anledning André Bjerkes 100-årsjubileum har den folkekjære sangeren skrevet musikk til Bjerkes barnetekster. Dette har kulminert i "Labyrinter!".

Karoline Krüger er i dag ute med sitt nye album "Labyrinter!", der hun har lagd musikk til André Bjerkes barnetekster. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

– Noen sier det er vanskeligere å opptre for barn enn for voksne. Det er det i grunnen ikke; det er bare veldig annerledes.

I 2018 er det 14 år siden Krüger gav ut sitt Spellemannominerte album ”De to stemmer” basert på dikteren André Bjerkes tekster. i år er dessuten også Bjerkes 100-årsjubileum, og i den anledning gir hun ut sin oppfølger: Labyrinter!. Denne gangen har hun skrevet musikk til Bjerkes barnetekster. Albumet er ute nå, og kan høres her!

– Det har vært vårt mål for dette Bjerke-prosjektet, at musikken, med alle sine rare referanser i spennet fra Balkan til Mozart, er spilt som vi liker den - bare framført med elementer som unger har sans for, sier Karoline Krüger om albumet.

Hun beskriver Bjerkes tekster som viltre, vittige og vemodige, som for eksempel «Farao på ferie» eller «Bedrøvet fugl», men også springende og rytmiske, som på «Mann og Kone» eller «Pyramiden» - egentlig akkurat som barnesinnet.

– At André Bjerkes barnedikt alene er fascinerende nok for en generasjon av unger, vet vi. Nå er det mitt håp at vi har klart å leke oss til en ekstra musikalsk dimensjon med hele dette materialet. Slik kan vi sammen fryde oss over rytme, ord og musikk, både over bilstereo og i konsertsal.

Sjur Hjeltnes (piano), Eline Sundal (cello) og Snorre Bjerck (perkusjon) medvirker på albumet, og sammen gjorde kvartettens forestilling, Labyrinter!, furore på barnekunstfestivalen YAM-session høsten 2016. Siden har de spilt landet over, på festivaler og i kulturhus. Etter barneprogrammet på Moldejazz skrev anmelder " ...de gav både barn og voksne en forestilling av de sjeldne.... får du en mulighet (...) må du ikke nøle!".

Produsent for Labyrinter! er den drevne Kato Ådland.

Jan Eggum med første singel fra kommende album14.9.2018 12:58Pressemelding

– «Kjærlighet som kommer» er en fortelling om en kvinnelig romantikker som håper «han» er mer enn en sommerflørt. Hun håper på at det er noe mer enn det, altså kjærlighet som kommer. Men den kjærligheten varer bare en sommer, forteller Jan Eggum selv om sin nye singel. Dette er første singel fra Eggum sitt kommende album, Alt, akkurat nå, som er ute 16. november - tre år etter han slapp suksessalbumet Rio. Albumet tar ikke bare for seg ordentlige kjærlighetsviser om liv og samliv, slik som i «Kjærlighet som kommer», men inneholder også sanger med tematikk innen både kultur og samfunn. Hør den ferske singelen her! «Kjærlighet som kommer», samt resten av Alt, akkurat nå, er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Ny singel fra Sigrun Loe Sparboe14.9.2018 10:24Pressemelding

«Til høsten» er tredje singel fra Sigrun Loe Sparboes tredje soloalbum, Labyrint, og du kan endelig høre den her! – Denne singelen er en sval, men likevel lun hyllest til sesongen vi er på vei inn i nå, forteller Loe Sparboe om «Til høsten». – Er du en av de som synes denne årstida kan være tung og trist, håper jeg at det kan snu med denne låten, som et soundtrack til høsten. Albumet slippes om to uker, 28. september, på Grappa Musikkforlag, og inneholder også singlene «Nordfolket» og «Lyst» som ble gitt ut tidligere i år. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og sanger fra Harstad, som de siste ti årene har spilt land og strand rundt i Norge. Hun har sluppet ny musikk hvert av disse aktive årene og høstet gode kritikker. Med seg har hun her musikerne Mattias Krohn Nielsen, Jørgen Smådal Larsen, Heming Valebjørg, Sverre Tollefsen Laupstad, Kaja Fjellberg Pettersen, og Lise Voldsdal.

De Musikalske Dvergene gir endelig ut sin aller første liveplate7.9.2018 16:23Pressemelding

Høsten 2017 tok De Musikalske Dvergene kontakt med produsent Morten Skage og tekniker Bjare Hundvin for å lage en akustisk konsertplate. I løpet av to kvelder ble innspillingen gjort i legendariske Logen Bar i Bergen, og DMDs første liveplate ble foreviget med en sal stappfull av ihugga Dvergene-fans. «Rolig Rock’n Roll» inneholder live-favoritter som «Tomgodsets Dronning», «Torsdagsfisken» og «Marianne (Tempo Corvette)» samt nyere sanger som «To av alt» og «Constance». De Musikalske Dvergene har aldri lagt skjul på hvor de kommer fra sosialt, geografisk og musikalsk. Når de her har valgt å skru ned volumet og lage en lavmælt konsertplate er det for å gi plass til tekstene og fortellingene som på mange måter er kjernen i det bandet står for. I tillegg til den faste besetningen - Helge Grønhaug (gitar, sang), Arne Grønhaug (gitar, kor), Erling Hjertnes (bass, sang), Tom Harry Halvorsen (tangenter, munnspill, trekkspill, kor) og Willy Korneliussen (trommer) - deltar Kristin Bergsvik Skil

Nytt album fra Anders Jektvik ute nå7.9.2018 10:12Pressemelding

Anders Jektvik har blant annet blitt kalt én av landets største musikalske talenter av legenden Jan Eggum, nettopp fordi han med tidligere album som Sei det igjæn og No som ailt er bra ikke bare har befestet sin posisjon som én av Norges aller sterkeste låtskrivere, men også som en el-gitarist med uvanlig god følelse og snert. Dere har allerede fått høre singlene «Svale» og «I trailt’n». I dag er endelig fjerdealbumet Kjøtt i mørket ute, og her er det nok aller best å la Jektvik selv forklare bakgrunnen for plata: – Jeg kaller denne plata Kjøtt i mørket. Den ble skrevet på senvinter, i mørket. Kjøtt i mørket er også navnet på en matrett, der klosser med kjøtt bader i en brun saus. Fikk noen tanker rundt dette, og kom fram til at vi på et vis også er klosser med kjøtt, som driver rundt i universets mørke badekar, med tilsynelatende ingen anelse om noe annet enn at vi er kjøtt. – Det er også et mørkere uttrykk på låtene. Mer kjøtt i vokal, mer saus på gitaren, og krydret spartansk i prod