Karoline Krüger er ute med plate for unger og barnslige voksne

I anledning André Bjerkes 100-årsjubileum har den folkekjære sangeren skrevet musikk til Bjerkes barnetekster. Dette har kulminert i "Labyrinter!".

Karoline Krüger er i dag ute med sitt nye album "Labyrinter!", der hun har lagd musikk til André Bjerkes barnetekster. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

– Noen sier det er vanskeligere å opptre for barn enn for voksne. Det er det i grunnen ikke; det er bare veldig annerledes.

I 2018 er det 14 år siden Krüger gav ut sitt Spellemannominerte album ”De to stemmer” basert på dikteren André Bjerkes tekster. i år er dessuten også Bjerkes 100-årsjubileum, og i den anledning gir hun ut sin oppfølger: Labyrinter!. Denne gangen har hun skrevet musikk til Bjerkes barnetekster. Albumet er ute nå, og kan høres her!

– Det har vært vårt mål for dette Bjerke-prosjektet, at musikken, med alle sine rare referanser i spennet fra Balkan til Mozart, er spilt som vi liker den - bare framført med elementer som unger har sans for, sier Karoline Krüger om albumet.

Hun beskriver Bjerkes tekster som viltre, vittige og vemodige, som for eksempel «Farao på ferie» eller «Bedrøvet fugl», men også springende og rytmiske, som på «Mann og Kone» eller «Pyramiden» - egentlig akkurat som barnesinnet.

– At André Bjerkes barnedikt alene er fascinerende nok for en generasjon av unger, vet vi. Nå er det mitt håp at vi har klart å leke oss til en ekstra musikalsk dimensjon med hele dette materialet. Slik kan vi sammen fryde oss over rytme, ord og musikk, både over bilstereo og i konsertsal.

Sjur Hjeltnes (piano), Eline Sundal (cello) og Snorre Bjerck (perkusjon) medvirker på albumet, og sammen gjorde kvartettens forestilling, Labyrinter!, furore på barnekunstfestivalen YAM-session høsten 2016. Siden har de spilt landet over, på festivaler og i kulturhus. Etter barneprogrammet på Moldejazz skrev anmelder " ...de gav både barn og voksne en forestilling av de sjeldne.... får du en mulighet (...) må du ikke nøle!".

Produsent for Labyrinter! er den drevne Kato Ådland.

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr

Eggum er ute med sitt 20. studioalbum!9.11.2018 10:17Pressemelding

"Eggum på hjemmebane" - Dagsavisen, terningkast 5. "Uten tvil en av Eggums beste på lenge" - Bergens Tidende, terningkast 5. Sist Jan Eggum gav ut et album var i 2015 med Rio - et album der han pakket ned gitaren og tok den med på en reise til nettopp Rio de Janeiro. I 2018 har han for første gang på lenge spilt inn et helt nytt album, i sin helhet, hjemme i Bergen. Alt, akkurat nå ble til i ikoniske Duper Studio, og er ute i dag på Grappa Musikkforlag. http://phonofile.link/altakkuratnaa HØR ALT, AKKURAT NÅ HER – Det er veldig spesielt for meg å spille inn i Bergen igjen, sier Eggum. – Ikke bare er det 15 år siden jeg sist spilte inn et helt album her med President, men samtidig møter jeg også den nye generasjonen med bergensmusikere, hvorav noen av dem spiller med meg på plata. Albumet inneholder 12 nye sanger, deriblant nære «Kjærlighet som kommer», samfunnskritiske «Svik» og hyllesten til stedet han vokste opp, «Laksevåg». – Dette er ikke et album som kun inneholder kjærlighetsvise

Jan Eggum slipper ny singel26.10.2018 11:54Pressemelding

Jan Eggum kommer ikke fra Bergen. Han kommer fra Laksevåg. Nå kan du høre den tredje og siste singelen fra hans kommende album, som er oppkalt etter stedet han vokste opp. Eggum har aldri skrevet så direkte og så klart om sine røtter og oppvekst som han gjør på denne låta, som naturligvis heter «Laksevåg». Her har han også med seg Dixie; popkoret som Eggum selv ble med i som 18-åring. HØR JAN EGGUM - «LAKSEVÅG» HER Med andre ord er dette, på alle måter, en kjærlighetserklæring fra Eggum til Laksevåg. Kall det gjerne hans forsøk på å lage en nasjonalsang for det stedet som alltid, hele livet, har vært og er viktig for ham. – Det er jo tross alt bare fra Laksevåg at du kan se hele Bergen, sier han. Albumet Alt, akkurat nå er ute 9. november.

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!