Kåring av ny Norgesmester i kjøttfag under Matstreif til helgen

Når NHO Mat og Drikke arrangerer NM i Kjøttfag 3. september, skal Norges beste lærlinger i kjøttfag tilberede hver sin ferskvaredisk med kjøttprodukter foran tusenvis av publikummere og Matstreif-besøkende på Rådhusplassen i Oslo.

Hva: NM i Kjøttfag for lærlinger

Hvor: Konkurransetelt ifm. matmessen Matstreif, på Rådhusplassen i Oslo

Når: Lørdag 3. september kl 11:30 - 16:00.

NM i kjøttfag er en konkurranse for lærlinger som arbeider i ferskvaredisker og driver med finstykking, salg og varepresentasjon. Seks unge talenter har kvalifisert seg finalen til Norgesmesterskapet i kjøttfag 2016. Disse er:

Svein Magnus Karlsen, Kystens Mathus Mydland, Tromsø Sander Simonsen, Kystens Mathus Mydland, Tromsø Mathias Venstad Nilsen, Høvikveien kjøtt og kolonial, Bærum Lasse Bernhardsen, Meny Rykkinn, Bærum Bjørn Tore Johansen, Meny Sandvika Storsenter, Bærum Franco Soto, Meny Bryn, Oslo

- NM i kjøttfag har blitt arrangert årlig helt siden 1995, og det er et høyt og godt nivå på årets finalister, sier Espen Lynghaug, prosjektleder for NM i Kjøttfag og spesialrådgiver i NHO Mat og Drikke.

NM i Kjøttfag er en ferdighetskonkurranse hvor skjæring, tillaging av panne- og gryteferdige retter og presentasjon av disse blir vurdert av dommerne. Det handler om å finne den optimale balansen mellom kvalitet, salgbarhet og økonomi.

I løpet av noen få timer må finalistene forvandle store kjøttstykker til delikate og salgbare produkter klare for ferskvaredisken. De må imponere dommere, som gir poeng for håndferdighet, orden, økonomi, hygiene og kreativitet.

- Finalistene må vise at de effektivt kan utnytte råvarene på en måte som gir minst mulig svinn. De ferdige kjøttproduktene skal være innbydende og gi publikum vann i munnen, sier hoveddommer i konkurransen Bjørn Tore Teigen fra Opplysningskontoret for Egg og Kjøtt/ Matprat.

Konkurransene starter i konkurranseteltet på Rådhusplassen lørdag 3. september kl. 11:30 og premieutdelingen skjer på hovedscenen samme sted kl 15:30.

Kontaktperson:

Espen Lynghaug, Prosjektleder NM i Kjøttfag og Spesialrådgiver Kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke

Epost: el@nhomd.no

Telefon:  975 86 495

Stortingsflertallet svekker kostholdsamarbeidet22.11.2017 20:14Pressemelding

Når Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre øker avgiftene på brus og godteri med langt over 50 prosent, svekkes grunnlaget for den ambisiøse samarbeidsavtalen mellom myndighetene og mat- og drikkenæringen, sier NHO Mat og Drikke-sjef Petter Haas Brubakk. Og mens avgiftsøkningen er alt annet enn et treffsikkert virkemiddel i folkehelsearbeidet, er den til gjengjeld et helt målrettet tiltak for å flytte norsk verdiskaping ut av landet.