Karin Andersen er årets godhetstyrann

24.11.2016 11:53 | Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Torsdag 24.11 kåret Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom SVs Karin Andersen som vinner av den gjeve prisen "årets godhetstyrann"

Leder i Solidaritetsungdom overleverer prisen til SVs Karin Andersen på vegne av juryen og folket som har stemt.

En jury bestående av leder i Solidaritetsungdom, Ingrid Aspelund, styreleder i Antirasistisk Senter, Eskil Pedersen, leder i NTL Ung, Sahar Azari og samfunnsdebattant og aktivist Nancy Herz. I tillegg har folket fått avgi stemmer til sine favoritter.

Juryen gav følgende begrunnelse for valget av Andersen:

-Vinneren av tittelen årets godhetstyrann har i mange år vært en klar stemme mot rasisme og forskjellsbehandling. Dette er en svært kunnskapsrik person som er en stemme for de av oss som ofte ikke blir hørt. Juryen legger vekt på at denne personen i sin kamp mot ulikhet og urettferdighet ofte har gått mot strømmen og også mot hva som kan være politisk strategisk, for å sikre at alle menneskers grunnleggende rettigheter blir ivaretatt. Det krever mot og vilje, og er en inspirasjon for mange andre.

Til grunn for nominasjonen lå Norsk Folkehjelps definisjon av ordet godhetstyrann:

gir av sin tid og sitt engasjement for å hjelpe andre; en som tror på solidaritet og ikke veldedighet; en som sier «velkommen hit»; en som tar standpunkt og ikke tror nøytralitet er en løsning; en som tar til orde mot fremmedfrykt og rasisme; en som ønsker en human asyl- og flyktningpolitikk; en som tror på et mangfoldig og inkluderende samfunn for alle;

En rørt Andersen tok selv imot prisen, og lovte i sin takketale å fortsette kampen mot urettferdighet og for et samfunn med mindre fordommer.

Ingrid Aspelund, tlf 959 93 511

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Følg saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom