Kari Traa designer årets refleks for Trygg Trafikk

Mørket kommet og Trygg Trafikk går inn for å lage høstens kuleste refleks. Årets refleksdesigner er ingen ringere enn tidligere skikjører Kari Traa.

– Refleks er kjempeviktig! Jeg har prøvd å designe refleks med humor og eleganse som de fleste vil gå med. Uansett om du er på vei til trening, jobb, skole eller fest må du sørge for å være synlig i mørket, sier Kari Traa.

De siste årene har Trygg Trafikk samarbeidet med noen av Norges mest kjente designere og kunstnere for å få folk til bruke mer refleks. Årets designer, Kari Traa, har laget en bred kolleksjon med både vakre sommerfugler, kule slips, tradisjonsrik sølje, gatemotiv og høstløv.

Kun 4 av 10 bruker refleks

Trygg Trafikks fysiske tellinger viser at kun 4 av 10 faktisk bruker refleks i mørket. Og det er voksne som slurver mest. Kari Traa mener dette viser hvor viktig det er med økt bevissthet rundt refleksbruk.

– Å designe noe som kan redde liv er ikke bare gøy men også utrolig meningsfylt. Jeg håper mitt refleksdesign kan gjøre at flere bruker refleks i mørket – både på landevei og i sentrumsgater, sier Traa som oppfordrer til nasjonal refleksdugnad på Refleksdagen.

Refleksdagen 19. oktober

Refleksdagen er i år 19. oktober, og Trygg Trafikks arbeid er et samarbeid med SpareBank1 Forsikring. Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen, er tydelig på at refleksen nå må puttes på klær og bagger.

– Bruk 5 minutter på Refleksdagen til å putte refleks på alle jakker og vesker så er det gjort. Da er du mye tryggere i mørket. Er du i nærheten av vei trenger du refleks uansett hvor lang eller kort du skal gå. Du trenger refleks selv om det er gatebelysning fordi de fleste fotgjengerulykkene skjer i byer og sentrumsgater.

Alle refleksene kan bestilles hos www.reflexprodukter.no