Kårer Norges beste speidere

8.6.2016 21:42 | Norges speiderforbund

Helgen 10. til 12. juni skal det avgjøres hvilke av landets 30 000 speidere som er best i praktiske og teoretiske ferdigheter, i ledelse og samarbeid, og som dermed kan kalle seg norgesmestre i speiding 2016.

Orienteringsløp er en av øvelsene under NM i speiding, som denne helgen arrangeres i Røyken. Her fra arrangementet i 2014. Foto: Lars T. Røraas

Årets NM i speiding arrangeres ved Oslofjorden, på Skogsborg i Røyken kommune. Over 1 000 speidere mellom 10 og 16 år fra hele landet har kvalifisert seg til mesterskapet.

Speiderne konkurrerer i patruljer (lag) som består av 4–8 jenter og gutter. I løpet av helgen skal de gjennom en rekke ulike oppgaver, både praktiske og teoretiske. Et solid samarbeid og god ledelse av patruljen er avgjørende for å nå høyt i norgesmesterskapet, og er noe av det de unge deltakerne måles på av dommerne.

En helg full av opplevelser
– Vi satser også denne gangen på å få til det beste NM noensinne, og håper å lykkes med det, sier Georg Smedhus, som er leirsjef for arrangementet. – Mange lokale artister fra Røyken og Hurum kommer til å opptre for et stort publikum gjennom helgen, Baumann fra Hurum, Beat2Fire, Synne Holen, Emil & Alexander og Freddy Kalas.

At NM arrangeres tett på Oslofjorden, skal deltakerne få merke: – Det blir turer på fjorden med noen av våre flotte speiderbåter for å se på Færderseilasen fredag, og turer med disse båtene på fjorden også på lørdag, lover Georg.

Ungdom i ledelsen
Arrangementet planlegges og gjennomføres av frivillige. I år har prosjektgruppa hatt fokus på å gi ungdom en sentral plass i ledelsen av NM i speiding:
– Tanken bak årets komitearbeid før NM har vært å gi ungdommene mulighet til å utøve ledelse i trygge former, forteller nestlederen. Med seg i planleggingen har han flere ungdommer som har tatt ansvar for å legge til rette for en fantastisk opplevelse for barn og unge. Oda Emile Larsen (21) er leirsjef sammen med Georg Smedhus, og får trent seg i ledelse av store arrangementer: – Det har vært krevende, men lærerikt å kunne få lov til å lede et så stort arrangement. Selv om NM bare varer en kort helg, krever det mye arbeid å arrangere det, sier Oda.

NM i speiding er et felles arrangement for speidere fra Norges KFUK-KFUM-speidere og Norges speiderforbund.

Kontakter

Ragnhild Erevik Fosse, Norges KFUK-KFUM-speidere, 916 85 616, ragnhild@kmspeider.no
Kirvil Kaasa, Norges speiderforbund, 993 64 570, kirvil.kaasa@speiding.no

Bilder

Last ned bilde
Godt samarbeid og god lagledelse er noe av det deltakerne blir målt på under mesterskapet. Å ha det gøy underveis er minst like viktig som å sanke poeng. Foto: Lars T. Røraas
Last ned bilde
Primitiv matlaging står alltid på programmet under mesterskapet. Resultatet er alt annet enn primitivt! Foto: CF Salicath

Om Norges speiderforbund

PB 6910 St. Olavs plass

22 99 22 30http://www.speiding.no

Speiderbevegelsen i Norge

Speiderbevegelsen i Norge består av Norges speiderforbund og Norges KFUK-KFUM-speidere. Til sammen er vi omtrent 30 000 speidere fordelt på omtrent 750 grupper over hele landet.

Norges KFUK-KFUM-speidere

KFUK-KFUM-speiderne er en av Norges største kristne barne- og ungdomsorganisasjoner med 12 000 medlemmer fordelt på 300 grupper over hele landet. KFUK-KFUM-speiderne arbeider for å gi medlemmene et møte med kristen tro, og bidra til ansvarsbevissthet, selvstendighet, samfunnsmessig engasjement, mellomfolkelig forståelse og respekt for naturens verdi. www.kmspeider.no

Norges speiderforbund

Norges speiderforbund er en landsomfattende barne- og ungdomsorganisasjon med nærmere 19 000 aktive medlemmer fordelt på 450 speidergrupper over hele landet. Norges speiderforbunds formål er å utvikle medlemmene til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet. www.speiding.no

Følg saker fra Norges speiderforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges speiderforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norges speiderforbund