Karate-utøver Bettina Alstadsæther fra Stavanger konkurrerer om OL-billett i European Games

Denne helgen arrangeres karate-konkurransene i European Games i Minsk. Den eneste norske karate-utøveren i Minsk er Stavanger-kvinnen Bettina Alstadsæther (26). Alstadsæther er en av flere norske karate-utøvere som jobber målrettet for å kvalifisere seg til OL i 2020. Seier i Minsk vil sikre OL-billett for Stavanger-kvinnen.

Bettina Alstadsæther, her under forrige European Games. Foto: Martin Hafsahl, Olympiatoppen

Alstadsæther, som representerer Stavanger Karate Klubb, skal konkurrere i klassen kvinner – 61 kilo. European Games arrangeres hvert fjerde år av den europeiske olympiske komiteen (EOC). Arrangementet er et sommer-OL for Europa, og det er Olympiatoppen som tar ut laget.

– God følelse

Før avreise Minsk denne uken kunne Alstadsæther fortelle om en tilfredsstillende oppkjøring og god følelse inn mot mesterskapet.

– Fulltidsutøver på karate-landslaget Andrine Hilton har vært i Stavanger de siste dagene for å bidra til en best mulig oppkjøring for meg frem mot avreise. Jeg har jobbet tett med henne de siste ukene, både i Stavanger og Oslo, så treningsforberedelsene føler jeg har vært optimale.

I Minsk vil Alstadsæther også dra nytte av gode prestasjoner fra sine seneste stevner.

– Jeg har en god følelse fra de to siste stevnene, og fått gått flere gode kamper. Målet er selvfølgelig å komme til semifinalen og ta medalje, og det mener jeg at jeg absolutt er god nok til.

I etterkant av stevnet planlegger Alstadsæther en ferie for å hente seg inn etter en vår med flere stevner.

– Rett etter European Games skal jeg på ferie til Italia og Frankrike i to uker, og det skal bli deilig å tenke på noe annet enn karate. Trening blir det i ferien uansett, men ikke karate de første ukene. Deretter begynner oppkjøring til ny sesong i august.

Tøffe kvalifiseringskrav

Norge har flere karate-utøvere som satser målrettet mot OL i Tokyo neste år, og deltakelse i European Games representerer en mulighet for å sikre seg OL-billett.

– Å få delta i European Games gir Bettina Alstadsæther og Norge en kjempemulighet, siden vinnerne av klassene i Minsk får delta i sommer-OL i Tokyo 2020, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

– Kvalifiseringskravene for å delta i Tokyo er kjempetøffe. I dag trener over 100 millioner utøvere fra 179 land karate. Av disse er det kun 10 utøvere i hver klasse som får delta i OL. Nåløyet er dermed trangt, men å kvalifisere seg er ikke umulig, forklarer Jacobsen.

Bettina Alstadsæther, her med far og trener Morten Alstadsæther, før avreise Minsk. Foto: Privat.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d

Presseinvitasjon: Valgmulighet og kvalitet - Norges Kampsportforbund og Be Cool AS inngår samarbeidsavtale27.6.2019 11:16:09 CESTPresseinvitasjon

Norges Kampsportforbund og Be Cool AS med butikken CombatStore.no inngår nå samarbeidsavtale når det gjelder kampsportutstyr. Avtalen innebærer blant annet at Be Cool AS lanserer tre etablerte merkevarer innen kampsportutstyr i Norge: TOP TEN og Tusah, hvor sistnevnte i hovedsak produserer taekwondo-utstyr, og Hayashi, som produserer utstyr for karate.