KAPPAHL-FILMER INSPIRERER TIL BÆREKRAFTIGE VALG

2.11.2016 12:59 | KappAhl

Vi kjøper 12 kilo klær og tekstiler per person hvert år – og kaster 8 kilo rett i husholdningsavfallet. 95 prosent av alt som kastes kunne fått nytt liv og fortsatt kretsløpet. I filmserien Make it feel right guider og inspirerer KappAhl konsumentene til et mer bærekraftig forbruk av klær med utgangspunkt i alt fra vaskeråd, gjør det selv-tips og gjenbruk til bærekraftig design og produksjon.

I den nye filmserien Make it feel right utforsker journalisten Annika Leone på oppdrag fra KappAhl sammen med frittstående eksperter, hvordan vi kan få klærne til å føles riktige både for oss selv og for planeten.

–              Tilgang til mer bærekraftig mote er et viktig spørsmål. Både vi produsenter og konsumentene bidra til å fullføre kretsløpet for klærne våre, sier Maria Segergren som er nyansatt sortiments- og designdirektør hos KappAhl. Vi trenger flere bærekraftige materialer og produksjonsmetoder – og plaggenemå samles inn igjen når konsumenten er ferdig med å bruke dem.

­I de seks filmene guider Annika Leone oss fra bomullsfeltene via designstudioet og inn i garderoben. Den første filmen handler om klærnes verdi og viser blant annet hvordan man kan skape nytt liv i garderoben sin, hvilke bærekraftige alternativer som finnes for et utbrukt plagg, samt effektiv flekkfjerning og klespleie.

–              – Klespleie ser dessverre ut til å være en glemt kunnskap i dagens samfunn. Det finnes mange konkrete råd og tips som kan gjøre vår håndtering av klær mer bærekraftig – for eksempel at det ofte er nok å lufte plagget i stedet for å vaske det, sier Jessica Cederberg Wodmar, bærekraftsekspert på JCW Hållbar kommunikation i Sverige.

Når et plagg har utspilt sin rolle i garderoben er tekstilinnsamling et veldig klimasmart alternativ, det gjelder også for alle typer ødelagte og skitne tekstiler.

–              – Til og med et par hullete sokker har en verdi og kan få et forlenget liv. Problemet i dag er at alt for lite tekstiler samles inn til gjenbruk og resirkulering, sier Fredrika Klarén, bærekraftsjef hos KappAhl.

Tekstilinnsamlingen Wear, love and give back er et av KappAhls mange initiativer innen bærekraft. De grønne og hvite innsamlingsbeholderne finnes i alle butikker og av det som samles inn i dag kan mer enn halvparten gjenbrukes, for eksempel via salg i secondhand-markedet eller som donasjoner til trengende. Nesten like mye kan kvernes opp til nye tekstilmaterialer. Denne andelen økes stadig i takt med at forskningen utvikler nye metoder for resirkulering av tekstilfibre. I dag er det bare noen få prosent av alt KappAhl samler inn som går til energigjenvinning.

For mer informasjon:
Fredrika Klarén, Bærekraftsjef. Tlf +46 704-71 55 58.
Maria Segergren, Sortiments- og designdirektør. Tlf +46 704-71 55 32.

For bilder og mer informasjon:
Annelie Lindvall Brunsvik, presseansvarlig KappAhl Norge.

Tlf. 930 28 095, annelie.lindvall@kappahl.com

Mer informasjon om KappAhls bærekraftsarbeid finnes på KappAhls nettsider under fliken Vårt ansvar.

Om filmene, Make if feel right
Film 1: Klærnes verdi – Annika Leone og filmteamet ser på hva man som konsument kan gjøre for å forlenge livet på sine klær.

Film 2: Bærekraftige klær – Annika Leone og filmteamet besøker KappAhls hovedkontor og ser hvordan selskapets designere jobber for å gjøre bærekraftige valg allerede på tegnebordet.

Film 3: Vår elskede bomull – Annika Leone og filmteamet reiser til India og besøker bomullsfeltene. Der ser de hva klesbransjen gjør for dyrkerne og deres familier, samt hvordan ny kunnskap bidrar til redusert forbruk av vann og kjemikalier i bomullsdyrkingen.

Film 4: Made in Bangladesh – Annika Leone og filmteamet reiser til Bangladesh for å besøke fabrikker og finne ut om klær merket Made in Bangladesh er gode eller dårlige kjøp.

Film 5: Samarbeid er veien fremover – Annika Leone og filmteamet reiser til India for å se hvordan motekjeder og andre interessenter samarbeider for å forbedre vilkårene for miljø og mennesker innen tekstilproduksjonen.

Film 6: Du er bra som du er! – Annika Leone og filmteamet utforsker mekanismene rundt mote og idealer.

Om Jessica Cederberg Wodmar
Jessica er bærekraftscoach, moderator og foreleser. Hun driver eget selskap i Sverige, JCW Hållbar kommunikationsom blant annet veileder bedrifter i spørsmål om bærekraft. Jessica leder også Hållbarhetspodden for økonomimagasinet Veckans Affärer og har skrevet boken Hyfsat hållbar.

KappAhl ble grunnlagt 1953 i Göteborg og er en av Nordens ledende motekjeder med nærmere 380 butikker i Sverige, Norge, Finland og Polen samt Shop Online. Vår forretningsidé er å tilby prisgunstig mote i egen design til kvinnen midt i livet og hennes familie. Ca 38% av sortimentet er bærekraftsmerket.
2014/2015 var omsetningen 4,6 milliarder SEK og antall ansatte cirka 4 000 i åtte land. KappAhl er børsnotert på Nasdaq Stockholm.
Mer informasjon på www.kappahl.no