Kan bli streik i museer, skoler, høgskoler og sykehus

15.11.2016 10:40 | Unio

Torsdag 17. november klokken 10.00 starter meklingen mellom Virke og Unio, Akademikerne, Lederne og Skolenes Landsforbund innenfor helse, utdanning og kultur (HUK-området). Dersom partene ikke finner en løsning innen meklingsfristen fredag 18. november klokken 24.00, kan det bli streik i flere virksomheter med medlemskap i Virke.

I første omgang er det meldt plassfratredelse for medlemmer i Utdanningsforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Forskerforbundet, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Ergoterapeutforbund og Norsk Radiografforbund.

Dersom partene ikke kommer til enighet, vil det føre til streik i museer, skoler, høgskoler og sykehus. Totalt har Unio-forbundene varslet uttak av 276 medlemmer fra mandag 21. november.

Et helt sentralt tema i meklingen er pensjon, og adgangen til endring av tjenestepensjon og AFP og medbestemmelse hvis slik endring skulle bli aktuell. I Virke HUK-området har det vært tariffestet offentlig lik pensjonsordning med AFP.

Forhandlingsbruddet kom av uenighet mellom partene om alle arbeidsgivere i Virke fritt skal kunne velge mellom den gjeldende, avtalefestede offentlig tjenestepensjon med tilhørende AFP i offentlig tjhenestepensjon, og en ny alternativ tjenestepensjon med privat AFP.

HUK-området omfatter i hovedsak ikke-kommersielle virksomheter, fordelt på syv overenskomster tilpasset de ulike virksomheters tjenester

Første uttak fordelt på forbund:

Forskerforbundet 87
Norsk Ergoterapeutforbund 9