Kampen om OL-plassene i karate har startet

Andrine Hilton og Ismail Bellemkhannate som er på landslaget i karate skal neste helg til Paris for å kjempe om viktige OL-poeng.
Andrine Hilton og Ismail Bellemkhannate

Fem norske karateutøvere skal delta i sesongens første Premier League stevne i karate som arrangeres i Paris 25. - 27. januar. Det er kun de senior-utøvere som er ranket blant de 100 beste i verden som kan delta i Paris. - Har man ambisjoner om å kvalifisere seg til OL i Tokyo i 2020 bør man delta i Premier League, fordi de fire utøverne med flest rankingpoeng april 2020 vil få en OL-billett, sier sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen.

Det deltar 79 nasjoner i Paris. Blant annet stiller Japan med hele 54 utøvere, mens Italia har 47 og Frankrike 43. - Vi har mange dyktige karateutøvere i Norge, men de mangler rankingpoeng for å delta i Premier League. For å oppnå dette må de først samle poeng gjennom å delta på Serie A-stevner, sier sportssjefen. -Det er blitt utrolig krevende fordi karate har blitt en profesjonell idrett og flere nasjoner satser stort etter at karate kom på OL-programmet, fortsetter Jacobsen.

De norske deltagerne i Paris:
Bettina Alstadsæther, Stavanger karate klubb – 61 kg
Andrine Hilton, Tiger Karate klubb, -68 kg
Lotte Andersen Ørbæk, Stavanger karate klubb +68 kg
Adrian Federico Salas Lopez, Sarpsborg karate klubb -84 kg
Ismail Bellemkhannate, Mizuchi karate klubb +84 kg

Alle innledende runder går lørdag 26. januar og finaler sendes live fra Paris søndag 27. januar

Karatesesongen 2019
Det arrangeres syv Premier League stevner hvor kun de seniorer som er ranket blant de 100 beste som kan delta. I tillegg til at det arrangeres fire A-stevner som er åpne for alle seniorutøvere. I tillegg er det senior-EM i Spania i mars og European Games i Hviterussland i juni. Man kan kun kvalifisere seg til European Games gjennom å ta en medalje i EM. For de under 21 år arrangeres det fire åpne Youth League stevner, i tillegg til U-21 EM i Danmark i februar og junior-VM i Chile i oktober.

Kvalifisering til OL
I april 2020 vil de fire med flest rankingpoeng være kvalifisert til OL. For alle andre vil det bli arrangert et eget kvalifiseringsstevne i Paris i mai 2020 hvor medaljevinnerne vil få OL-billett. Hver nasjon kan stille med en utøver pr. klasse minus de som er eventuelt er kvalifisert via ranking poeng. Det vil være landslagstrener som tar ut utøverne som skal delta i OL-kvalifiseringen.

Andrine Hilton og Ismail Bellemkhannate