KAMPEN MOT TVANGSEKTESKAP OG ÆRESRELATERT VOLD – 20 ÅRS UTROLIGE ERFARINGER!

I år er det 20 år siden den aller første handlingsplanen mot tvangsekteskap kom ut. Dette ønsker Selvhjelp for innvandrere og flyktninger SEIF å markere gjennom vår konferanse «Kampen mot tvangsekteskap og æresrelatert vold – 20 års utrolige erfaringer! Konferansen finner sted onsdag 7. november på Thon Hotel Opera i Oslo.

Gerd Fleischer, leder i SEIF

Representanter fra offentlig og frivillig sektor vil sette arbeidet mot tvangsekteskap og æresrelatert vold i et historisk perspektiv og peke på viktige tiltak i arbeidet fremover. Statsminister Erna Solberg tok initiativet til arbeidet mot tvangsekteskap, etter samtale Gerd Fleischer på SEIF, med en interpellasjonsdebatt på Stortinget høsten 1998. Hun deler sine erfaringer gjennom en videohilsen. Kjente stemmer som Kadra Yusuf og Shabana Rehman Gaarder vil også delta.

SEIF vil gjennomgå arbeidet mot tvangsekteskap og æresrelatert vold over de siste 20 årene fra grasrotnivå i tett samarbeid med ungdommen selv.

«For 20 år siden sa vi at vi ikke kunne få bukt med denne ukulturen før ungdommen selv satte ned foten og sa «nei – dette vil jeg ikke være med på !» Etter to tiår har ungdommen satt foten ned og tatt over stafettpinnen. Det er mange av dem – de skamløse og samfunnsdebattanter, bare for å nevne noen.»

Mersida Spatalaj
m.s@seif.no

Gerd Fleischer, leder i SEIF

Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) er en frivillig og uavhengig organisasjon som ble opprettet i 1986.

Vi informerer, henviser til rette instans og hjelper med problemløsning på en lang rekke områder:
NAV, skole, arbeid, oppholdstillatelelse, familiegjenforening, økonomiske problemer, tvangsekteskap og æresrelatert vold, etc.

SEIF har kontorer i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim, hvor hjelpesøkende kan henvende seg med sine problemer.

Vår målsetting er å hjelpe våre nye borgere til å finne fram i det norske samfunnet og tilegne seg nok informasjon til å løse egne problemer. Slik hjelper vi til selvhjulpenhet.

Selvhjelp har medarbeidere med forskjellig kultur- og språkbakgrunn. Vi har absolutt taushetsplikt.

I 2014 mottok vi på landsbasis over 15 500 henvendelser fra 124 nasjonaliteter.