Kampen mot matsvinn gir resultater
I 2017 reddet MENYs 195 butikker 1237 tonn spiselig mat, gjennom konkrete tiltak mot matsvinn, fra å ende i avfallscontainerne, tilsvarende i snitt 6 300 kg per butikk. 462 tonn mer mat ble spart fra å ende som svinn sammenlignet med året før.
Brød, bakervarer, frukt og grønt er blant varene med høyest matsvinn. Nettopp derfor er det gledelig å se at tiltak som «Gårsdagens Brød» og «Omplassert frukt og grønt» gir stadig bedre effekt. Antall solgte gårsdagens brød til halv pris frem til kl. 11.00 er mer enn tredoblet, mens antall solgte single frukt og grønnsaker i egne tilbudsstativ er nesten firedoblet fra 2016 til 2017. Disse to tiltakene har ført til en reduksjon i matsvinn på nær 600 tonn i 2017. I tillegg bidrar butikkenes innsats for bedre utnyttelse av ferskvare betydelig inn i svinnregnskapet. Eksempelvis blir ferskvare som nærmer seg utløpsdato til ferdigretter; slik som for eksempel fiskegrateng, lapskaus eller pytt-i-panne.
Viktig samfunnsbidrag
- Å redusere matsvinn er et av våre viktigste samfunnsbidrag. Det er hverken økonomisk, etisk eller miljømessig bærekraftig å kaste spiselig mat. Vi ønsker å ta vår del av ansvaret og har som mål å kaste 50 prosent mindre spiselig mat innen 2025, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. Han understreker at det i første omgang handler om mer presise logistikk- og innkjøpsrutiner, for deretter å finne gode løsninger når butikken likevel sitter igjen med mye varer som er i ferd med å gå ut på dato.
- Vi er langt fra i mål, men er glade for å se at våre tiltak mot matsvinn stadig gir effekt. Vi var første dagligvarekjede som i 2012 begynte med nedprising av varer, noe som resulterte i 13 prosent svinnreduksjon fra 2013 til 2014. For å redusere ytterligere, har vi de siste årene iverksette flere tiltak. I 2018 blir systematisering viktigst. Dette handler også om holdningsendringer, både hos oss selv og våre kunder, sier Kjuus.
Nye tiltak og avtaler
De siste månedene har MENY iverksatt flere nye virkemidler mot matsvinn: Små bakervarer selges til redusert pris den siste halvtimen før stenging, mens et samarbeid med app’n Too Good To Go gjør at overskuddsmat kan selges til en billig penge. I tillegg gis i økende grad mat bort til veldedige organisasjoner.
- Målet er å sitte igjen med minst mulig matavfall. Av det vi sitter igjen med, er målet at 100 prosent skal gå til dyrefôr eller biogass. Vi er derfor glade for vår nye avtale med Bakehuset som innebærer at alt overskudd av brød hentes og leveres til bønder for dyrefôr, sier Kjuus.
Ifølge Matvett kaster vi 355 000 tonn mat i Norge hvert år, hvorav forbrukerne står for 61 prosent, dagligvarebransjen for 18 prosent og matindustrien for 21 prosent.
- MENY var tidlig ute med tiltak mot matsvinn. Det er gledelig å se at de fortsetter kampen og finner nye tiltak for å redusere tallene ytterligere. Å invitere kundene til å bidra gjennom ulike nedprisingstilbud er en vinn-vinn-situasjon. Kundene bidrar til redusert svinn, noe de i økende grad er opptatt av, samtidig som de får kjøpt mat til en billigere penge, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom