Kampen mot matsvinn gir resultater

Nedprising av varer er blant tiltakene som i 2017 bidro til at hver MENY-butikk sparte 6 300 kg mat fra å ende som matavfall i 2017. Økt fokus på «svinn-verstinger» som frukt, grønt og bakervarer gir positive resultater i kampen mot matsvinn.
Foto: MENY/Erik Ruud

I 2017 reddet MENYs 195 butikker 1237 tonn spiselig mat, gjennom konkrete tiltak mot matsvinn, fra å ende i avfallscontainerne, tilsvarende i snitt 6 300 kg per butikk. 462 tonn mer mat ble spart fra å ende som svinn sammenlignet med året før.

Brød, bakervarer, frukt og grønt er blant varene med høyest matsvinn. Nettopp derfor er det gledelig å se at tiltak som «Gårsdagens Brød» og «Omplassert frukt og grønt» gir stadig bedre effekt. Antall solgte gårsdagens brød til halv pris frem til kl. 11.00 er mer enn tredoblet, mens antall solgte single frukt og grønnsaker i egne tilbudsstativ er nesten firedoblet fra 2016 til 2017. Disse to tiltakene har ført til en reduksjon i matsvinn på nær 600 tonn i 2017. I tillegg bidrar butikkenes innsats for bedre utnyttelse av ferskvare betydelig inn i svinnregnskapet. Eksempelvis blir ferskvare som nærmer seg utløpsdato til ferdigretter; slik som for eksempel fiskegrateng, lapskaus eller pytt-i-panne.

Viktig samfunnsbidrag
- Å redusere matsvinn er et av våre viktigste samfunnsbidrag. Det er hverken økonomisk, etisk eller miljømessig bærekraftig å kaste spiselig mat. Vi ønsker å ta vår del av ansvaret og har som mål å kaste 50 prosent mindre spiselig mat innen 2025, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. Han understreker at det i første omgang handler om mer presise logistikk- og innkjøpsrutiner, for deretter å finne gode løsninger når butikken likevel sitter igjen med mye varer som er i ferd med å gå ut på dato.

- Vi er langt fra i mål, men er glade for å se at våre tiltak mot matsvinn stadig gir effekt. Vi var første dagligvarekjede som i 2012 begynte med nedprising av varer, noe som resulterte i 13 prosent svinnreduksjon fra 2013 til 2014. For å redusere ytterligere, har vi de siste årene iverksette flere tiltak. I 2018 blir systematisering viktigst. Dette handler også om holdningsendringer, både hos oss selv og våre kunder, sier Kjuus.

Nye tiltak og avtaler
De siste månedene har MENY iverksatt flere nye virkemidler mot matsvinn: Små bakervarer selges til redusert pris den siste halvtimen før stenging, mens et samarbeid med app’n Too Good To Go gjør at overskuddsmat kan selges til en billig penge. I tillegg gis i økende grad mat bort til veldedige organisasjoner.
- Målet er å sitte igjen med minst mulig matavfall. Av det vi sitter igjen med, er målet at 100 prosent skal gå til dyrefôr eller biogass. Vi er derfor glade for vår nye avtale med Bakehuset som innebærer at alt overskudd av brød hentes og leveres til bønder for dyrefôr, sier Kjuus.

Ifølge Matvett kaster vi 355 000 tonn mat i Norge hvert år, hvorav forbrukerne står for 61 prosent, dagligvarebransjen for 18 prosent og matindustrien for 21 prosent.
- MENY var tidlig ute med tiltak mot matsvinn. Det er gledelig å se at de fortsetter kampen og finner nye tiltak for å redusere tallene ytterligere. Å invitere kundene til å bidra gjennom ulike nedprisingstilbud er en vinn-vinn-situasjon. Kundene bidrar til redusert svinn, noe de i økende grad er opptatt av, samtidig som de får kjøpt mat til en billigere penge, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.

Foto: MENY/Erik Ruud