Kampen mot barneekteskap

Jenteorganisasjonen Plan International Norge ber den nye utviklingsministeren Dag Inge Ulstein ta på seg rollen som en global leder i kampen mot barneekteskap.

Foto: Hanne Pernille Andersen/Plan International Norge

– Vi håper at den nye utviklingsministeren, Dag Inge Ulstein, vil forsterke regjeringens fokus på kampen mot tvangs- og barneekteskap. Vi mener at verdens jenter trenger en global leder i denne kampen og at Norge bør ta på seg lederrollen, på samme måte som statsministeren har tatt på seg den globale lederrollen for jenters utdanning, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge. ­

– Nå har Ulstein muligheten til å ta et skikkelig grep for at barneekteskap blir bekjempet innen 2030, slik bærekraftsmålene forplikter oss til.

Hvert år blir 12 millioner barn giftet bort før de fyller 18 år. Barneekteskap er et klart brudd på jenters rettigheter. Barneekteskap er ett av de største hindrene for skolegang, frihet og likestilling mellom jenter og gutter. Tidlig graviditet og ekteskap påvirker også utviklingen i fattige og sårbare land. Plan jobber aktivt for å stanse barneekteskap gjennom å endre holdninger på grasrotnivå, seksualundervisning i og utenfor skolen og gjennom å endre lovverket. Dette arbeidet har bidratt til forbud mot barneekteskap i flere samarbeidsland, inkludert Malawi.

Plan er den eneste organisasjonen i Norge som har barneekteskap som sitt hovedfokus. I 2014 ble problematikken satt på agendaen med kampanjen «Stopp bryllupet», som ikke bare skapte oppmerksomhet her hjemme, men også i utlandet.

I 2017 jobbet våre ungdomsambassadører iherdig med å få endret den norske ekteskapslovgivningen, og i mai 2018 vedtok Stortinget en absolutt 18-års grense for å gifte seg. Det er viktig at Norge går foran som et godt eksempel.

Foto: Hanne Pernille Andersen/Plan International Norge

Bistandsbudsjettet: – Ikke glem tenåringsjenter i humanitære kriser8.10.2018 12:24:58Pressemelding