Kahoot! redder Norges behov for ingeniører

NITO vil skape interesse for realfag i skolen, og særlig for jenter. Derfor inviteres ungdomsskoler over hele landet til å konkurrere om å bli beste lag i realfag. Vi kjører Kahoot! på Vitensenteret i Oslo og som live stream på YouTube. Konkurransen er et samarbeid mellom NITO, Kahoot! og vitensentrene.

For å følge live streamingen og være med på konkurransen, gå inn på NITOs hjemmesider: https://www.nito.no/aktuelt/2018/2/kahoot-konkurranse-pa-8.mars/

8. mars vil ungdomsskoleklasser over hele landet konkurrere om å bli best i realfag. Samme dag vil politikere fra regjering og storting møte elevene på Teknisk museum, og gjennom Kahoot! håper vi på at realfagsinteressen skal økes.

Vitensenteret i Oslo og NITO inviterer skoleklasser til Kahoot! på Teknisk museum. Arrangementet blir også strømmet live på å YouTube, så elever over hele landet kan delta. Konkurransene starter klokken 10.00 og klokken 12.00.

Gjennom å spille Kahoot! vil elevene få være med på et spennende og lærerikt spill, og lære om realfag, teknologi, norske oppfinnelser, nordlys og roboter.

Premien for beste lag er en 3D-printer som hele skoleklassen får glede av.

President i NITO Trond Markussen vil være med og spille. Statssekretær Rikke Høistad Sjøberg i Kunnskapsdepartementet kommer også. Hun vil være med på konkurransen som er kl. 12. Nina Sandberg (Ap) og Åshild Bruun-Gundersen (FrP) fra Utdannings- og forskningskomiteen vil også være tilstede. Bruun-Gundersen kl. 10. og Sandberg er tilstede kl. 12.

Flere jenter til ingeniørutdanningen

NITO har i mange år vært opptatt av å øke rekrutteringen til ingeniør- og teknologiutdanninger, gjennom å skape interesse for realfag i skolen. I forbindelse med 8. mars ønsker vi å rette oppmerksomheten spesielt mot jenter.

Arbeidsmarkedet i Norge er svært kjønnsdelt. Andelen sysselsatte kvinner innen realfag og teknologi ligger på ca 24 prosent. Og det ser ikke ut til å endre seg særlig. Få jenter velger ingeniørutdanning, selv om de er flinke i realfag. Andelen kvinnelige studenter innen bachelor i ingeniørfag ligger på 21 prosent, mens andelen kvinner i sivilingeniørstudiet er 32 prosent. NITO er bekymret for at utviklingen mot et mer likestilt arbeidsmarked går sakte. Norge trenger flere ingeniører og teknologer og har ikke råd til å rekruttere fra bare «halve» befolkningen.

Arrangementet er et samarbeid mellom NITO, vitensentrene og Kahoot!. Sammen har vi utviklet et spill som kan vekke interessen for realfagene, særlig hos jenter. Både jenter og gutter kan delta.

Det er laget en test som elevene kan øve seg på før konkurransen: https://kahoot.it/challenge/0714484

Testen ligger ute til 7. mars kl. 18.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.