Kabler fra Nexans styrker kraftberedskapen langs norskekysten

Nexans Norway er tildelt en kontrakt på 134 millioner kroner med REN Sjøkabelberedskap AS.  For dette skal Nexans Halden levere 52 km 170 kV sjøkabel som skal inngå i et nytt beredskapslager på Stord.

Kontrakten ble signert av Vincent Dessale, Executive Vice President Submarine High Voltage, Nexans Norway, Anne-Lise Aukner, adm. direktør Nexans Norway og Stig Fretheim, adm. direktør i REN Sjøkabelberedskap. Foto: REN Sjøkabelberedskap

REN Sjøkabelberedskap holder til i Bergen og er en sammenslutning av 26 energiverk langs norskekysten fra Østfold til Finnmark. De har gått sammen for å bygge et felles og standardisert beredskapslager for kabler og utstyr.

-   Vi er svært fornøyde med å ha fått oppdraget med å levere to av totalt fem kabeltyper som skal inngå i beredskapslageret, i tillegg til endetermineringer og skjøter. I kontrakten ligger dessuten opsjoner som gjør at kontraktsverdien kan bli opp mot det dobbelte etter hvert som lageret tømmes, forteller tender manager Atle Traaen i Nexans Norway.

Kabel og utstyr fra Nexans Norway skal leveres innen våren 2018.

Standardene er tilpasset RENs sameiende energiverk som blant annet består av BKK, Trønderenergi, Eidsiva, Lyse og NEAS.

Nexans' fabrikk i Halden. Foto: Nexans

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1 600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.