Juss og kluss på Nasjonalt fuktseminar

Trådløse sensorer og regler for bruk av fuktmålinger er blant temaene på Nasjonalt fuktseminar i Oslo 4. april.
Når det står dype dammer på et tak, er det naturlig å spørre seg hvordan det står til under. Er innebygde sensorer svaret? Foto: Mycoteam

Trådløse sensorer med lang batterilevetid gjør det enklere å overvåke innemiljøet og fuktutviklingen inne i konstruksjoner. Dette gir oss bedre forutsetninger for å ta vare på både helsa og bygningene våre. På Nasjonalt fuktseminar presenteres nye muligheter for bruk av sensorer, og deltakerne vil også få presentert tidligere erfaringer for å få et bilde av begrensningene og utfordringene.

– Vi har holdt på med fuktlogging i takkonstruksjoner i 15 år, og har erfart at det ikke er så lett som man skulle tro å avgjøre når det er på tide å åpne konstruksjoner for å utbedre skader, sier Kolbjørn Mohn Jenssen i Mycoteam.

Går gjennom juridiske utfordringer

Mulighetene til å samle inn og ta vare på fuktdata og billeddokumentasjon blir stadig bedre. Det kan gjøre det lettere for en entreprenør å plassere ansvaret hvis det for eksempel oppstår skade på et tregulv, eller for et saneringsfirma å dokumentere eget uttørkingsarbeid. En tilstandsrapport og tilhørende bilder fra befaring vil også være nyttig i en tvist om boligens tilstand.

Men når har entreprenøren, saneringsfirmaet eller takstmannen egentlig lov til å lagre disse opplysningene, og hvem bestemmer over hva de kan brukes til?

– Vi synes det er på tide at vi også tar en gjennomgang av jussen rundt bygningsopplysninger og måledata, sier Sverre Holøs fra SINTEF.

Loggedata kan fortelle ganske mye om hva som foregår i en bolig, og opplysninger om når og hvor lenge det har vært dusjet, kommer inn under personvernforordningen hvis beboer kan identifiseres. Samtidig har selger av eiendommer en opplysningsplikt, og fuktdata kan være en viktig dokumentasjon av uttørking i byggeprosess eller etter skade.

– Vi har derfor fått advokat Øyvind Ransedokken fra Føyen Torkildsen til å gi en praktisk rettet oversikt over det viktigste regelverket, sier Holøs.

Seminaret vil også se på hvordan fuktskader i tak kan forebygges, undersøkes og utbedres, og bringer siste nytt fra skjeggkrefronten. Vi sees på Nasjonalt Fuktseminar 2019!

Seminaret holdes på Meet Ullevaal (Tidligere UBC), torsdag 4. april 2019.

Les mer og meld deg på her

SINTEF Byggforsk er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.