Julen på NRK

NRKs julemeny på TV, radio, NRK TV, nett og mobil gir et bredt tilbud og noe for enhver smak. Her kan du lese om noen av høydepunktene. Hele bildet av NRK-julen får du ved å gå inn på nrk.no/presse.

Ingunn Thon og Håvard Paulsen åpner årets Julemorgen 19. desember på NRK Super. Pepperkakebaking, serier, filmer, gjester og artister skal aktivisere de yngste seerne hver morgen i dagene mor jul.

Kvelden før kvelden

Til Norges mest sette program, Kvelden før kvelden inviterer Ingrid Gjessing Linhave og Atle Pettersen gjester og artister. Wenche Myhre, Odd Nordstoga og Markus og Martinus er noen av dem som dukker opp lille julaften på NRK1. Christopher W. Davidsen er årets kokk, han lager både juleribbe og skikkelig festmat for vegetarianere.

25 år på tronen

I 2016 feirer vi at Norges kongepar har sittet 25 år på tronen, og 30. desember sender NRK1 første program i serien Konge og dronning i 25 år. Serien, som er i sju deler, er bygget opp av et unikt arkivmateriale. Kongeparet har lånt ut private videoopptak og fotografier, blant annet bilder fra tiden da forholdet mellom dem ikke var offisielt, og den unge kronprinsen og Sonja Haraldsen måtte møtes i det skjulte. NRKs arkiver er også kilde til denne serien som i tillegg byr på intervjuer av nyere dato.

Farvel, Downton Abbey

Så er det altså ugjenkallelig slutt: 2. juledag tar NRK1 oss med for aller siste gang til herregården i Downton Abbey julespesial. Er Mary lykkelig som nygift? Og hva skjer med Edith?

Høytiden

Tromsø domkirke er årets julekirke. Julaftengudstjenesten og høytidsgudtjenesten 1. juledag er i samsending med NRKP1. Sølvguttene synger julen inn fra Sofienberg kirke i Oslo på julaften, mens det er Midnattsmesse fra Roma på NRK2. NRK2 fortsetter med kirkesang 1. juledag og 2. juledag i Gjensyn med Salmeboka minutt for minutt. 2 juledag er det julegudstjeneste fra Døvekirken, også i Tromsø, på NRK1.

Ny serie fra villmarka

I Villmarkas voktere, en serie fra NRK Natur, følger vi fotsoldatene i Statens Naturoppsyn på oppdrag i villmarka. De er spredd over hele landet, og de ferdes blant ville dyr i alle typer terreng. Starter på NRK1 29. desember.

Julestemning på radio

NRK Klassisk og NRK P1+ er NRKs julemusikkanaler. Elsker du klassisk musikk, er NRK Klassisk ditt selvsagte valg, mens sverger du til tradisjonsmusikk, er NRK P1+ kanalen for deg. Her får du musikk med høy Prøysen-faktor.

Se det når du vil

NRK TV er i ferd med å bygge opp en mangfoldig julepakke med både tradisjonsinnhold og nyere produksjoner. Redaksjonen lager også en dramapakke til glede for den som har gått glipp av store dramaserier som Øyevitne og Broen 3. Og sist, men ikke minst: Årets mest sette dokumentarer blir å finne på NRKs nett-TV.

Humor på nett og mobil

På nrk.no/jul og på mobilen kan du more deg med Humorkalender. NRKs største humorister bidrar med nye sketsjer hver dag.

Pressekontakter:
Kvelden for kvelden: camilla.sand@nrk.no, tlf 900 69 807
Julemorgen, Team Bachstad i Finland og Julenøtter: hilde.ljoen@nrk.no, tlf 957 01 147
For info om øvrige programmer: pressevakt@nrk.no, tlf 414 28 800

Atle Pettersen og Ingrid Gjessing Linhave leder Kvelden før kvelden. Foto: Ole Kaland/NRK

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo