Julen på Bergen lufthavn Flesland

Det nærmer seg juleferie og den store juleutfarten er rett rundt hjørnet. Fredag 21. desember blir den store julereisedagen med i underkant av 20.000 reisende til og fra Bergen lufthavn Flesland. Her gir vi deg de beste tipsene før reisen.

- Denne julen ser vi at trafikken er spredt utover mange dager, slik at det ikke blir så store trafikktopper som tidligere år. Men fredag 21. desember blir den travleste dagen i julen og den store juleutfartsdagen, sier Cathrine Fuglesang Framholt, kommunikasjonssjef i Avinor Bergen lufthavn.

-Vi jobber for å gi alle en best mulig reise hjem til jul. Høye skuldre gir en dårlig start på juleferien, så her er noen tips som kan gjøre reisen mindre stressende.

Møt opp i god tid

Setter du av ekstra tid til innsjekk, å sende eventuell spesialbagasje, og å gå gjennom sikkerhetskontrollen kan du senke skuldrene, ta en matbit, kjøpe de siste julegavene eller bare finne roen.

De som vil forberede seg på forhånd, finner informasjon om adkomst, parkering og andre servicetilbud på Avinor sin nettside.

Pakk verdifulle julegaver i håndbagasjen

Har du gaver som er av høy verdi bør disse tas i håndbagasjen, forutsatt at det er tillatt.Merk at gaver med flytende innhold over 100 ml er ikke tillatt i håndbagasjen. Andre populære gave som spekematsett med kniver e.l. kommer heller ikke gjennom sikkerhetskontrollen.

- Det er kjedelig å måtte åpne og eventuelt fjerne deler av julegaven. Det er ingen god følelse for sikkerhetskontrollørene og ingen god opplevelse for passasjerene, forklarer Framholt;-anbefalingen er å pakke smart.

-Sørg for å pakke i kofferten det du ikke får ta med i håndbagasjen. Det er også noen ting man kan gjøre for å være forberedt når man kommer til sikkerhetskontrollen, så slipper du å være den som lager kø, sier Framholt. Pakk flytende produkter i plastpose før du går inn i sikkerhetskontrollen, gjør klar PC og iPad, ta av deg belte og reis gjerne med sko du vet ikke gir utslag.

Mat er i utgangspunktet tillatt i håndbagasjen, men krem klassifiseres som flytende, så kremkaker bør vertskapet stå for. Skal du ha med kransekake, må du ta av smell bon-boner som inneholder pyroteknikk. Det kan også være lurt å bruke god emballasje og pakke inn julegaver som kan knuse.

Usikker på hva du kan ha i håndbagasjen? Sjekk her.

Selvbetjente løsninger på flyplassen

Om du benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, husk å sjekke at lange hemper og stropper knytes sammen slik at de ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, eller kan sendes som standard bagasje, kontakt personalet i nærheten.

Reise med barn? - Familieslusen er åpen

Til jul i fjor startet vi med familiesluse i sikkerhetskontrollen, og denne ble svært godt mottatt, forteller Framholt. Se etter egen Familiesluse når du kommer til sikkerhetskontrollen.

Skal barnet ditt reise alene, kan du følge helt til utgangen, både på innlands- og utlandsreiser. Reiser du med små barn, kan du låne en av de lilla barnetrillene, som står parkert rett etter sikkerhetskontrollen. Tjenesten er gratis. Les mer om å reise med barn her.

Bestille assistanse

For noen er det greit med en hånd å holde i, hjelp til rullestol eller annen hjelp underveis på reisen. Ønsker du assistanse kan du bestille dette hos ditt flyselskap. Bestill helst senest 48 timer før avreise. Har du ikke gjort dette kan du likevel be om assistanse når du kommer til flyplassen, men da anbefaler vi å beregne god tid. Assistansetjenesten kan ha andre oppdrag som er bestilt på forhånd. Telefonnummer til assistansetjenesten er 40618111.

Bestill parkering på forhånd

Forhåndsbestilling bidrar også til å gjøre reisen litt mindre stressende. Da vet du akkurat hvor du skal kjøre for å sette fra deg bilen. Prisene er lavere når man bestiller på nett enn om man kjører rett inn på et område. De nye parkeringsområdene P12, 13, 14 og 15 ligger nærmest terminalen.

Les mer om parkering

Avinor servicesenter

Vi hjelper deg gjerne! Møt oss i terminalen eller på Avinor servicesenter i 1. etasje på ankomst. Du kan også sende en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår.

God tur til din jul!

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal