Julehandelen har startet for mange

(Oslo, 7. desember 2017) Tall fra BankAxept AS og Nets viser at bruken av betalingskort økte med 5,1 prosent sammenlignet med november i fjor. I løpet av denne måneden ble kortene benyttet 158,2 millioner ganger.

Betalingskortene ble benyttet til å handle for mer enn 53,4 milliarder kroner, en økning på 3,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Både månedstallene og det faktum at det var en del dager med veldig mye kortbruk tyder på at mange er godt i gang med julehandelen. Dette underbygges også med funn fra vår julehandelsundersøkelse, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

I den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets, svarte 44 prosent at de planla å starte med innkjøp av julegaver før 1. desember.

— Ikke overraskende er andelen kvinner som starter før desember betydelig høyre enn for menn. Undersøkelsen viser at 59 prosent av kvinnene og kun 30 prosent av mennene har begynt innkjøpene av julegaver tidligere enn 1. desember, forteller Tjore.

Under Black Friday, som i år var 24. november, ble det satt nye kortrekorder. Totalt ble det utført nesten 8,7 millioner kortkjøp, og det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for mer enn 3,6 milliarder kroner.

— Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne, sier Tjore.

3 av 4 handler julegaver med BankAxept-kort
BankAxept-kortene ble i november benyttet 136,6 millioner ganger, 5,1 millioner mer enn i samme måned i fjor. Det ble totalt handlet varer og tjenester med disse kortene for nesten 43 milliarder kroner, noe som er 1 milliard mer enn i november i fjor.

I Nets sin julehandelsundesøkelse, svarte 74 prosent at de forventet å betale de fleste julegavene med BankAxept-kort.

— Basert på tallene for november ser dette ut til å stemme godt, og det virker som de fleste nordmenn utfører julehandelen med penger de har på konto, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av ett landsrepresentativt utvalg.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335,
e-post: fra@bankaxept.no