Julehandelen godt i gang

(Oslo, 8. desember 2016) Tall fra BankAxept AS og Nets viser at bruken av betalingskort økte med 7,5 prosent sammenlignet med november i fjor. I løpet av denne måneden ble kortene benyttet mer enn 150,5 millioner ganger.

I den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets, svarte 10 prosent at de forventet å være ferdig med innkjøp av julegaver før 1.desember.

– En del dager med mye kortbruk tyder på at mange er godt i gang med julehandelen, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Totalt ble betalingskortene brukt for mer enn 51,8 milliarder kroner i november, en økning på 6,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Fredag 25. november som omtales som Black Friday, ble det satt ny rekord i kortbruk. Det ble utført nesten 8,1 millioner kortkjøp og omsetningen med betalingskortene var i overkant av 3,3 milliarder kroner. Aldri før er kortene benyttet så flittig som denne dagen, sier Tjore.

BankAxept-kort til julegaver
BankAxept-kortene ble i november benyttet 131,6 millioner ganger, 7,7 millioner mer enn i samme måned i fjor. Det ble totalt handlet varer og tjenester med disse kortene for nesten 42 milliarder kroner, noe som er 2,3 milliarder kroner mer enn i november i fjor.

I Nets sin julehandelsundesøkelse, svarte 76 prosent at de forventet å betale de fleste julegavene med BankAxept-kort.

– Basert på statistikken for november ser dette ut til å stemme ganske godt, og det ser ut som de fleste nordmenn utfører julehandelen med penger de har på konto, sier markedsdirektør Narve Hansen i BankAxept AS.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av ett landsrepresentativt utvalg.

Narve Hansen, markedsdirektør i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no