Julehandelen er godt i gang

(Oslo 7. desember 2018) Tall fra Nets og BankAxept viser at det ble utført 164,5 millioner kortkjøp i november, en vekst på 4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. — November preges av enkelte dager med mye handel, et tydelig tegn på at julehandelen er godt i gang for mange, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for nesten 55 milliarder kroner, en økning på 2,8 prosent i forhold til november i fjor.

— Statistikken for november viser at det spesielt i helgene har vært mange kortkjøp. Det er gjennomført mer enn 6,5 millioner kortkjøp hver fredag og lørdag etter 9. november, noe som trolig skyldes julehandelen, sier Tjore.

Under Black Friday ble det også satt ny rekord i kortbruk. Denne dagen ble det gjennomført nesten 9 millioner kortkjøp, og kun i løpet av dette døgnet ble det handlet for mer enn 3,7 milliarder kroner. Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne.

BankAxept benyttes stadig oftere
Bankkort med BankAxept ble i november benyttet 139,7 millioner ganger, noe som er 3 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet med BankAxept for 43,7 milliarder kroner.

Kontaktløse betalinger når nye høyder
Bruken av kontaktløse betalinger fortsetter å øke kraftig. I november tæppet nordmenn nesten 6,7 millioner ganger med BankAxept-kort, en økning på 26,4 prosent sammenlignet med oktober.

— På dager hvor mange handler vil tæpping med kortet bidra til at tiden det tar i kassene reduseres, noe som vil være en kjempefordel for både kunde og butikk. Ved at det går raskere å betale så bidrar dette jo kanskje også til å redusere stressnivået for mange som nå skal i gang med juleshoppingen, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, som BankAxept er en del av.

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, tlf 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no