Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Jubel for ost fra Lofoten

Geitost med smak av hav og fjord ble under åpningen av Matstreif i Oslo hedret av den nyoppnevnte Landbruks- og matministeren Bård Hoksrud.
Fra venstre: adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist, Hugo Vink, Landbruks- og matminister Bård Hoksrud og Marielle de Roos.

- Å få tildelt Spesialitet-merket for Steinfjording med havsmak er en stor anerkjennelse. Spesialitet-merket hjelper oss med å synliggjøre den unike smakssammensetningen på en god måte, sa de to smilende produsentene Marielle de Roos og Hugo Vink da Lofoten Gårdsysteri ble tildelt Spesialitet under åpningen av MatstreifLofoten Gårdsysteri er fra før hedret med Spesialitet til osten Steinfjording naturell.

På Norges største matfestival, Matstreif, skal vi selvsagt hedre noen av Norges beste lokalmatprodukter, sa ministeren da han delte ut hedersbeviset til de stolte produsentene.

Biodynamisk geitemelk fra egen besetning

Steinfjording med havsmak er en økologisk, hvit geitost produsert på biodynamisk geitemelk fra egen besetning, og som ystes i eget gårdsysteri. Geitosten er tilsatt trøffeltang og grisetang, høstet fra nærområdet, som tilfører osten en rund, litt bitter, nøtteaktig aroma som gjør sluttproduktet unik i sin kategori.

Fagjuryen omtalte Steinfjording med havsmak som en økologisk geitost med utsøkt og behagelig konsistens, og med en unik smakssammensetning.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren veien til god lokalmat- og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokale mat- og drikkevarer i Norge, og ordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk med støtte fra Landbruks- og matdepartmentet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkter som kommer gjennom nåløyet skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer og gjerne basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori. Juryen ledes av Lars Sponheim.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Steinfjording med havsmak. Foto: Lisa Westgaard