Jotun med godt 1. tertialresultat

(Sandefjord, 1.juni 2015) Jotunkonsernet omsatte for 5,23 milliarder kroner og fikk et resultat på 774 millioner kroner i årets første tertial. Selskapet forventer lavere vekst og er rustet for mer krevende tider fremover.

Veksten fra fjorårets omsetning i 1. tertial på 28 prosent skyldes i stor grad positive endringer i valutakursene. Justert for valuta, er den underliggende veksten 12 prosent, med vekst i alle Jotuns segmenter og regioner. De viktigste vekstdriverne er bedret salg i Decorative Paints og Protective Coatings i Midtøsten og Sørøst-Asia, samt økte sesongordre i Decorative Paints Skandinavia. Samtidig fortsetter Marine Coatings å utvikle seg positivt.

- Vi har hatt en god start på året, men tiden vi går inn vil bli mer krevende, særlig med tanke på shipping og offshore som fortsatt er utsatte bransjer. Vi kan ikke forvente tilsvarende vekst fremover. Samtidig har Jotun en solid spredning. Vi leverer produkter til mange ulike bransjer og produserer og selger i mange ulike markeder. Det gjør oss ikke immune, men mer motstandsdyktige, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.

Resultatet økte fra 435 millioner til 774 millioner. Økningen skyldes positive valutaeffekter, høyere salgsvolumer og kostnadsforbedringer.

Investeringer og innovasjon

Jotuns investeringer 1. tertial beløper seg til 208 millioner kroner, en nedgang på 46 millioner fra samme periode i fjor. Investeringene utgjør fire prosent av omsetningen og er i tråd med selskapets strategiske ambisjoner. Brorparten av investeringene er i nye fabrikker i Russland, Brasil, Oman og Indonesia.

- Å opprettholde investeringstakten vi har ligget på de senere årene er en måte å forberede oss på vekst ved etablering i stadig nye, og videreutvikling i eksisterende, markeder. Samtidig vil jeg understreke at investeringene våre er langsiktige, og i tråd med vår organiske vekststrategi, sier Fon.

Jotun fortsetter å investere betydelige ressurser i forskning og utvikling (FoU) innen alle fire segmenter. Eksempler på innovasjoner er Hull Performance Solutions – neste generasjons bunnstoff, Jotuns malingsystem for passiv brannbeskyttelse (PFP) – Jotachar JF750 og mer miljøvennlige produkter både til forbrukere og det profesjonelle markedet.

Høydepunkter i T1 2015:

• Solid omsetningsvekst på grunn av positive valutaeffekter og godt salg
  • Styrket lønnsomhet gjennom økt salg og kostnadsforbedringer
  • Investeringer i kapasitet, spesielt i Russland, Brasil og Oman

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner)                                       T1 2015                T1 2014                Endring

Driftsinntekter                                                                                   5 234                     4 091                     28%

Driftsresultat                                                                                         774                        435                    78%

Resultat før skatt                                                                                   770                      411                     87%

For ytterligere informasjon:
Sverre Knudsen, kommunikasjonsdirektør, mobil: (+47) 906 32 035

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 69 selskaper og 33 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontor og distributører i mer enn 90 land. Jotun hadde i 2014 en total omsetning på NOK 17 542 millioner, og har i dag over 9 700 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segmenter inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.