Jotun leverer solide resultater

(Sandefjord, 3. juni 2016) Jotunkonsernet omsatte for 5,48 milliarder kroner og fikk et resultat på 935 millioner kroner i årets første fire måneder. Konsernet forventer noe lavere vekst, men fortsatt gode resultater utover i 2016.

Jotuns driftsinntekter nådde 5,48 milliarder i første tertial i år, opp 4,8 prosent fra samme periode i fjor. Driftsresultatet for perioden er på 935 millioner, opp 20,8 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

- 2016 har begynt bra og vi forventer gode resultater utover året. Decorative Paints har meget god vekst og sterke resultater, og Marine Coatings fortsetter med høy aktivitet, dog med en utflating i veksten. Innen Powder og Protective Coatings ser vi derimot en lavere vekst, selv om lønnsomheten fremdeles er god. Alt i alt er vi godt fornøyd med resultatene så langt i år, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.

Investeringsnivået opprettholdes
Jotun opprettholder sitt høye investeringsnivå. Samlet investeringer i eiendom, anlegg og utstyr og immaterielle eiendeler beløp seg i første tertial 2016 til 323 millioner kroner.

- Investeringene utgjør 6 prosent av våre driftsinntekter, og er i tråd med Jotuns strategiske ambisjoner. Bygging av nye fabrikker i Oman, Filippinene og Myanmar, investeringer i forskning og utvikling, samt bygging av nytt kontorbygg i Sandefjord, utgjør hoveddelen av investeringene, sier Fon.

Fremtidsutsikter
Den underliggende volumveksten så langt i år er på solide ti prosent. Med redusert veksttakt for nybygging av skip, og lav aktivitet innen offshoresektoren, er det forventet at veksten kan avta noe i tiden fremover. Samtidig knytter det seg forventninger til fortsatt god vekst innen segmentene for dekorative malinger og pulverlakker. Råvareprisene er fremdeles fordelaktige, men er forventet å stige i tiden fremover.

- Vi vil fortsette å dyrke vår organiske vekststrategi. Det er også viktig for oss å opprettholde operasjonell effektivitet. Dette gjør vi gjennom å investere i produksjonskapasitet, både i eksisterende og nye markeder. Sist, men ikke minst, handler vår suksess om å videreutvikle oss, både når det gjelder systemer og personell. Innovasjon og kontinuerlig forbedring står derfor sentralt også fremover, sier Fon.

Høydepunkter i T1 2016:

• Fortsatt omsetningsvekst
  • Gode resultater i alle segmenter
  • Investeringer i Oman, Filippinene og Myanmar

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner)                                       T1 2016                T1 2015               Endring

Driftsinntekter                                                                                   5 483                     5 234                     4,8 %

Driftsresultat                                                                                         935                        774                      20,8 %

Resultat før skatt                                                                                   918                        770                     19,2 %

Morten Fon, konsernsjef, mobil: +47 90919822
Sverre Knudsen, kommunikasjonsdirektør, mobil: +47 90632035

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 63 selskaper og 37 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontor og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2015 en total omsetning på NOK 16,3 milliarder, og har i dag over 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segmenter inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.