Jotun leverer nok et godt resultat

Jotun omsatte for 10,9 milliarder kroner og fikk et resultat på 1,7 milliarder kroner i årets første åtte måneder. Selskapet investerer i nye fabrikker og satser videre på forskning og utvikling, både i Norge og internasjonalt.

Omsetningen økte med to prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Den moderate veksten skyldes redusert aktivitet innen skipsbygging og fremdeles lav aktivitet innenfor offshore-sektoren, noe som påvirker Jotuns segmenter for Marine og Protective Coatings. Samtidig er veksten god i Decorative-segmentet i Midtøsten, Sørøst-Asia og Øst-Europa. Resultatet samlet for konsernet økte til 1,7 milliarder kroner, opp fra 1,6 milliarder.

-2015 var et rekordår, og det at vi opprettholder vekst selv etter et år som fjoråret, er en styrke, sier konsernsjef Morten Fon.

- Samtidig er vi inne i en tid der det er godt å ha flere ben å stå på, både bransjemessig og geografisk. Vår langsiktige satsing på organisk vekst og tilstedeværelse i vekstøkonomier gjør at vi er solide selv i perioder med uro i enkeltsegmenter, fortsetter han.

God lønnsomhet

Lønnsomheten er fortsatt god, men sammenlignet med 2015 har salgsveksten avtatt. Den relativt lave veksten er forventet å fortsette også gjennom neste tertial.

- Med tanke på situasjonen innen nybygg av skip er det naturlig å forberede seg på lavere vekst også i tiden fremover. Vi har lang erfaring i bransjer med sykliske svingninger, og forventer at markedet skal ytterligere ned før det snur igjen, sier Fon.

Har investert 722 millioner kroner hittil i år

Jotuns investeringer til nå i 2016 summerer seg til 722 millioner kroner, opp betydelige 175 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Dette utgjør syv prosent av omsetningen og blant de største investeringene finner vi nye fabrikker i Oman, Filippinene, Malaysia og Myanmar. I tillegg er satsingen i Norge formidabel:

- I august tok vi første spadetak for det nye forskningssenteret og hovedkontoret vårt her i Sandefjord. Det er planlagt ferdig i 2019 og vi gleder oss veldig til å ta dette i bruk. Norge og Sandefjord er viktig for oss. Dette vil også være med på å gjøre Jotun til en enda mer attraktiv arbeidsplass, både for eksisterende ansatte og ikke minst for nye krefter, sier Fon.

Høydepunkter så langt i 2016:

• Omsetningsvekst og god lønnsomhet
  • Stabile råvarepriser
  • Investeringsvekst og satsinger i Oman, Filippinene, Myanmar og Norge
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) T1+T2 2016 T1+T2 2015 Endring
Driftsinntekter 10 917 10 753 2 %
Driftsresultat 1 716 1 630 5 %
Resultat før skatt 1 652 1 543 7 %

Christian Espolin Johnson, kommunikasjonsdirektør, mobil: (+47) 976 45 494

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 64 selskaper og 37 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontor og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2015 en total omsetning på NOK 16,3 milliarder, og har i dag over 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segment inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.