Jotun investerer i vekstmarkeder

(Sandefjord, 27. mai 2014) Jotun økte inntektene med fem prosent i årets første tertial. Investeringer i vekstmarkeder fortsetter med full styrke.

Jotuns driftsinntekter nådde NOK 4 091 millioner i første tertial i år, opp fem prosent fra samme periode i fjor (T1 2013:NOK 3 901 millioner). Veksten var drevet av økt salg i Nordøst-Asia og Øst-Europa.

Jotunkonsernets driftsresultat for perioden var på NOK 435 millioner, ned 16 prosent sammenliknet med samme periode i fjor (NOK 517 millioner kroner). Dette skyldes hovedsakelig endringer i produktmiks og økt salgs- og markedsføringskostnader. Resultat for tertialet endte på NOK 300 millioner, ned fem prosent (NOK 316 millioner). Jotuns egenkapitalandel var på 47 prosent ved utgangen av april.

Satser på vekst i Afrika og Asia

Jotun investerte NOK 254 millioner i vekstmarkeder i løpet av tertialet (NOK 167 millioner kroner). Bygging av nye fabrikker og lager i Russland, Brasil og Indonesia utgjorde størstedelen av disse investeringene. Jotun investerer årlig rundt én milliard kroner årlig i nye markeder.

- Asia og Afrika er vekstmarkeder hvor vi vil fortsette å satse i årene som kommer, sier konsernsjef i Jotun Morten Fon.

Konsernsjef Morten Fon har tro på vekst i Afrika hvor Jotun har vært til stede siden i 1962. I dag har Jotun virksomhet i fem afrikanske land: Egypt, Libya, Sør-Afrika, Algerie og Marokko. Neste land ut er Kenya.

- Vi ser et stort marked for Jotuns produkter i flere land i Afrika. Kenya er et av disse spennende markedene, sier Fon.

- Flere av de afrikanske landene har olje- og gassvirksomhet som passer bra for våre produkter for korrosjonsbeskyttelse. Vi ser også fortsatt vekstmuligheter i Asia, hvor vi etter nylige etableringer i Myanmar, Kambodsja, Bangladesh og Filippinene nå dekker hele regionen, fortsetter Fon.

- På sikt er Jotuns ambisjon å bygge fabrikk i disse landene, men først etablerer vi salgskontor og bygger opp vår markedsposisjon, i tråd med vår organiske vekststrategi, sier Fon.

Finansielle nøkkeltall (IFRS, millioner kroner) Januar 1 – April 30

% endring

Driftsinntekter

+ 5%

Driftsresultat

- 16%

Resultat før skatt

- 16%

Resultat etter skatt

- 5%

For ytterligere informasjon:

Morten Fon, Konsernsjef, mobil no.: (+47) 909 19 822

Sverre Knudsen, Kommunikasjonsdirektør, mobil no.: (+47) 906 32 035

Jotun tilhører verdens ledende produsenter av dekorativ maling, skipsmaling, industrimaling og pulverlakk. Konsernet har 69 selskaper og 36 produksjonsanlegg i alle verdensdeler. Jotuns produkter finnes i over 90 land gjennom egne datterselskaper, samarbeidsprosjekter, agenter, salgskontorer og distributører. Jotuns totale salg i 2013 var på NOK 16 022 millioner, og konsernet har over 9 400 ansatte. Jotun-konsernet er inndelt i fire segmenter og sju geografiske områder, og hovedkontoret ligger i Sandefjord.