Johnny Danielsen ny merkesjef for Opel

Bertel O. Steen tar over som importør av Opel til Norge, og Johnny Danielsen blir merkesjef. Han vil tiltre den nye stillingen i løpet av 1. kvartal 2019.

Johnny Kristian Danielsen. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes

Johnny Kristian Danielsen (53) begynte i Bertel O. Steen i 2004 som direktør for Mercedes-Benz Servicemarked hos Mercedes-Benz Norge. Fra 2005 og ut 2015 var han importsjef for Mercedes-Benz personbiler. De siste tre årene har han ledet forhandleren Bertel O. Steen Ullevål.

– Johnny har lang erfaring fra bilbransjen og meget solid kompetanse som importsjef. I tillegg kjenner han vårt konsern særdeles godt. I hans tid som leder for Mercedes-Benz personbiler ble omsetningen doblet og markedsandelen økte fra 3,3 til 5,1 prosent. Jeg er trygg på at Johnny har de rette egenskapene for å styre Opel-skuta videre i en meget spennende tid for bilbransjen, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Med oppkjøpet kommer Opel tilbake til Bertel O. Steen 100 år etter at det sist var i konsernets portefølje.

– Opel er et merke med flotte produkter og lange tradisjoner. Jeg håper at min erfaring fra importørsiden og fra forhandlerleddet vil bli verdifull i rollen som merkesjef, og jeg ser frem til å bli kjent med de nye medarbeiderne og forhandlerne, sier Johnny Danielsen.

Opel vil inngå i PSA-organisasjonen i Bertel O. Steen, som består av merkene Peugeot, Citroën og DS i tillegg til Opel. Danielsen vil rapportere til Thorbjørn Myrhaug som er konserndirektør for PSA Norge. Myrhaug vil fungere som merkesjef inntil Danielsen tiltrer stillingen i løpet av 1. kvartal 2019.

– Opel vil komplettere og styrke modellutvalget og markedsandelen til PSA i Norge. Merket har mye spennende på gang, blant annet innen elektriske biler. Jeg gleder meg til å få Opel inn i familien, sier Thorbjørn Myrhaug.

Rune Hensel, nåværende administrerende direktør i Opel Norge AS, vil bli ansatt i Bertel O. Steen, men hans nye rolle er ikke endelig avklart.

– Rune har verdifull kompetanse fra bilbransjen og gode personlige egenskaper som gjør at vi veldig gjerne vil ha ham med på laget vårt i den spennende reisen Bertel O. Steen og bilbransjen er inne i, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Stian Gihle, PR- og informasjonssjef PSA
913 16 351 / stian.gihle@bos.no

Stein Pettersen, PR-sjef Opel Norge AS
900 80 436 / stein.pettersen@opel.com

Johnny Kristian Danielsen. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes

Bil- og eiendomsvirksomheten Bertel O. Steen kunne i 2017 vise til driftsresultat på 555 millioner og omsetning på 16,7 milliarder kroner. Antall årsverk i konsernet ved utgangen av 2017 var 2499.