Jernbaneutbygging for 10 milliarder

ACCIONA, som sammen med Ghella har hatt ansvaret for tunneldrivingen på Follo-banen, styrker sin globale posisjon innen utbygging av jernbanestrekninger. Selskapet har i løpet av de siste 18 månedene vunnet utbyggingskontrakter for over 10 milliarder kroner i Melbourne-regionen i Australia.

ACCIONA, gjennom Coleman Rail som er et datterselskap av ACCIONA Geotech, er valgt ut i samarbeid med australske Lend Lease for å fjerne tre jernbaneoverganger og bygge to nye jernbanestasjoner (Cheltenham og Mentone) i Melbourne. Kontrakten til en verdi av 3,2 milliarder kroner er en forlengelse av Southern Program Alliance, et prosjekt for å fjerne jernbaneoverganger i delstaten Victoria, som ble vunnet av samme konsortium i januar 2018.

Arbeidet vil bidra til å øke trafikksikkerheten gjennom et tydeligere skille mellom togtrafikk og veitrafikk, det vil redusere trafikkbelastningen og forenkle beboernes tilgang til boliger, butikker og stranden i området. Prosjektet omfatter også gang- og sykkelstier, utbedring av belysning og fremkommeligheten mellom stasjonene, nye parkeringsplasser og potensielt også utvikling av bolig- og næringseiendom.

Milevis med erfaring

ACCIONA Construction har lang erfaring fra bygging av jernbaneinfrastruktur og fra hundrevis av prosjekter. ACCIONAs erfaring inkluderer et komplett spekter av jernbaneprosjekter fra høyhastighetsbane til konvensjonell jernbane, t-bane, trikk og til jernbanetransport i havne-, industri- og gruveprosjekter.

Selskapet har jobbet på landemerke-prosjekter som undergrunnen i Madrid, Kowloon metro-stasjon i Hong Kong og trikkelinjen i Barcelona. ACCIONA er helt i front globalt innen geoteknisk forskning, mekaniske boresystemer og ventilasjonssystemer, samt de avanserte tunnelboremaskinene som har vist seg å være både pålitelige i drift og tidsbesparende. Et godt eksempel fra Norge er arbeidet ACCIONA Ghella Joint venture har gjort på Follo-banen mellom Oslo og Ski.

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden, fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet har over 37 000 ansatte i mer enn 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella, ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge. Høsten 2018 signerte Nye Veier kontrakt med Acciona om byggingen av E6 Ranheim–Værnes. Byggestart ultimo 2019.