Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Tre nye selskaper er stiftet

1.9.2016 14:01 | Samferdselsdepartementet

Del

- Regjeringens satsing på jernbanen omfatter både kraftige budsjettøkninger og en bedre organisering av oppgaver og ansvar. Som en del av reformen er det i dag stiftet tre nye selskaper som vil overta og samle viktige roller i jernbanesektoren. Selskapene skal som foreslått i stortingsmeldingen eies 100 prosent av Samferdselsdepartementet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen la i stortingsmeldingen om jernbanereformen i fjor fram planene for de strukturelle endringene for et bedre jernbanetilbud for både passasjerer og godsnæringen. I tråd med ønsker fra bransjen gjennomføres det nå en omfattende reform av og satsing på norsk jernbane. Regjeringens arbeid med fornyelse og forbedring av jernbanen innebærer både en kraftig økning i bevilgninger og en tydeligere organisering av oppgaver. 

Togmateriell AS, Reiseplan og billett AS og Togvedlikehold AS etableres for å legge til rette for like konkurransevilkår og rimelige etableringshindringer for togoperatørene i de kommende konkurransene om persontogtrafikk i Norge. Selskapene skal overta følgende datterselskaper i NSB-konsernet: Materiellselskapet AS, Salg og Billettering AS og Mantena AS.

Navnene på de tre mottakende selskapene er arbeidsnavn og vil trolig bli endret etter hvert. I tillegg skal ROM Eiendom AS overføres fra NSB-konsernet til jernbaneinfrastrukturforetaket Bane NOR SF.

Omstrukturering av sektoren  
Selskapene etableres slik at hvert av styrene kan være en reell mottaker av selskapene fra NSB-konsernet. Utskillelse av de fire selskapene fra NSB-konsernet er planlagt gjennomført i første tertial 2017. NSB-konsernets styre med datterselskapstyrer har ansvaret for styring og kontroll av selskapene fram til overføring er gjennomført.

Stiftelsen av de tre selskapene innebærer ikke at det opprettes tre nye enheter, men at deler av virksomheten til NSB blir flyttet ut til selskaper direkte eid av Samferdselsdepartementet.  

- NSB er gode på kundevennlige informasjons- og billetteringsløsninger og på innkjøp og forvaltning av persontogmateriell. Jeg er glad for at det er disse miljøene som skal danne grunnlaget for de nye nasjonale selskapene Reiseplan og billett AS og Togmateriell AS, sier samferdselsministeren.

De tre nye styrene
Samferdselsdepartementet skal eie de tre nye selskapene.

- Stiftelsen av disse tre selskapene i dag er en viktig del av de strukturelle endringene i jernbanereformen. Jeg er glad for at vi har fått på plass tre kompetente styrer med relevant erfaring, sier statsråd Ketil Solvik-Olsen.

Styret i togmateriell asStyret i Togmateriell AS: Samferdselsministeren flankert av styremedlem Espen Opedal (til venstre) og styreleder Rolf Bergstrand.  Styremedlem Marianne Abeler var forhindret fra å delta på stiftelsesmøtet. (Foto: Samferdselsdepartementet) 

reiseplan og billetteringStyret i Reiseplan og billett AS: Til venstre for samferdselsministeren står styremedlemmene Jarl Eliassen og Sonja Chirico Indrebø, til høyre står styremedlem Leif Harald Jensen og styreleder Karin Bing Orgland. (Foto: Samferdselsdepartementet)  

TogvedlikeholdStyret i Togvedlikehold AS: Til venstre for samferdselsministeren står styreleder Kari Broberg og styremedlem Ronny Solberg, til høyre står styremedlemmene Marianne Kartum og Øyvind Hasaas. (Foto: Samferdselsdepartementet)  

Togmateriell AS  
Selskapet Togmateriell AS etableres for å sikre operatørene av persontogtjenester i Norge lik tilgang til persontogmateriell i forbindelse med at det blir konkurranse om togtilbudet. Togmateriell AS vil overta Materiellselskapet AS som i dag eies av NSB, og vil fremover anskaffe, eie og forvalte togmateriell med utgangspunkt i behov konkretisert av staten ved Jernbanedirektoratet. Togoperatørene skal gis tilgang til togmateriell på konkurransenøytrale vilkår innenfor rammer fastsatt av staten ved Jernbanedirektoratet.

Reiseplan og billett AS  
Reiseplan og billett AS etableres for å ivareta de reisende ved innføring av konkurranse om persontogtransport, De togreisende skal alltid kunne benytte en nasjonal salgskanal for kjøp av togbilletter. Selskapet vil også samle inn reisedata for all kollektivtransport i Norge. Dette gjør at de reisende kan finne oversikt over alle rutetider og holdeplasser i en og samme løsning for all kollektivtransport. Kompetanse og systemer som skilles ut fra NSB til datterselskapet Salg og billettering AS skal gå inn i dette selskapet for å sikre gode nasjonale tjenester. 

Togvedlikehold AS 
Selskapet skal tilby vedlikeholds- og verkstedtjenester for skinnegående materiell og annen virksomhet som står i naturlig sammenheng med dette. Togvedlikehold AS skal drives på forretningsmessig grunnlag i et marked som er åpent for konkurranse. Mantena AS, som skal overføres til dette selskapet, har i dag en stor andel av togvedlikeholdet i Norge og driver også virksomhet i Sverige.

Videre prosess
Samferdselsdepartementet og NSB AS arbeider for tiden med å etablere grensesnittene mellom det resterende NSB AS og datterselskapene som skal skilles ut av NSB-konsernet.

De nye styrene i Togmateriell AS, Reiseplan og billett AS og Togvedlikehold AS vil arbeide med å forberede den formelle overtagelsen av de tre selskapene fra NSB AS. 


For flere opplysninger – se:

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom