Jente 19 år fra Norge skal konkurrere i verdens raskeste motorsport i Europaeliten i Top Fuel Dragster

Nitro Vikings fra Bryne og Stavanger samarbeider med Islanders Dragrace Team fra Frøya i Trøndelag og sender ut en 19 år gammel jente i konkurranse med Europa eliten i Top Fuel Dragster 25.08.2017 på Tierp Arena i Sverige.

Foto: Linda-Merethe Gare

Førstkommende torsdag 24.08.2017 vil Maja Udtian forsøke å fullføre sin lisens for å kunne kjøre i den ypperste klassen i dragracing Top Fuel Dragster. Dette er biler med opp mot 11.000 hk som kjører 0-100 kmt på under et sekund og oppnår en slutthastighet på over 500 kmt på under 4 sekunder.

Dette skal foregå i Sverige nærmere bestemt på Tierp Arena som er en av verdens flotteste anlegg bygget for dragrace, med besøkende på mellom 25.000 og 40.000 på tribunene.

Maja som er sjåfør har lang erfaring fra dragrace da hun er oppvokst i miljøet og var kun 6 måneder da hun var med mamma og pappa på sitt første stevne. Pappa var da aktiv i nordisk konkurranser NDRS der han ble kåret til vinner flere ganger, og har deltatt flere år i EM, da i en klasse under Top Fuel, Top Methanol Dragster. Familien har hele tiden gått under teamnavnet Islanders Dragracing Team, og stammer fra øya Frøya vest uti havet for Trondhjem. Maja begynte sin karriere som 11 åring og har gått i pappas fotspor og ble i 2016 kåret til vinner av European drag racing series EDRS cupen i klassen Super Comp.

Etter dette ble det besluttet og overlate rattet til denne bilen til lillesøster Mari Udtian som kjører meget bra i EDRS serien.

Odd Rune Olsen og Konrad Ree fra Stavanger og Bryne har i flere år jobbet med å få i stand et Top Fuel Team, noe som krever enormt med resurser og timer, da det er mye utstyr som trengs. Blant annet trailer innredet med verksted og hele 14 sengeplasser til teamet. De går under det klingende navnet Nitro Vikings. Nitro kommer av en forkortelse av drivstoffet som brukes i Top Fuel klassen. Dette er flytende nitroglyserin (sprengstoff).

Da Nitro Vikings som også har vert mekanikere for pappa Paul Ingar Udtian i flere år, fikk høre at Maja var interessert ble det satt inn store ressurser for å få bilen klar innen 2017. 27-30 juli testet vi og startet på lisens for Top Fuel klassen under norges største stevne Drag Challenge på Gardermoen. Dette ble veldig vellykket. Vi hadde også besøk av Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen den ene dagen, som var mektig imponert av vågale Maja. Vi fikk dessverre ikke tid til nok antall drag så vi har besluttet å dra til Tierp Arena for å fullføre lisens på torsdag 24.08.

Klarer Maja kravene, som er består i å kjøre på under 4,6 sekunder og over 387 kmt. kan hun delta på sin første runde i EM som starter den 25.08. Det som er uvanlig er at Maja som bare er 19 år skal da konkurrere med voksne menn og damer fra 35-55 år med meget bred erfaring.

For mer info se og vår Facebook side: Nitro Vikings
samt tidligere innlegg i Dagbladet og VG 31. juli 2017.

Nitro Vikings: Konrad Ree +4791524449 konrad@knapphus.no
Islanders Dragrace Team: Maja Udtian +4740018909 majaudtian@gmail.com

Om Nitro Vikings

Nitro Vikings
Vestervegen 5 B
4340 Bryne

http://facebook: Nitro Vikings

Nitro Vikings:

Eiere av Team Bil og Trailer:

Konrad Ree 49 år fra Bryne

Odd Rune Olsen 49 år fra Stavanger

Islanders Dragrace Team:

Fører:

Maja Udtian 19 år fra Frøya i trøndelag

Følg saker fra Nitro Vikings

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nitro Vikings på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.