Jegerne ønsker å benytte kunstig lys på villsvinjakt

Norges Jeger- og Fiskerforbunds landsmøte vedtok enstemmig å arbeide for en utvidelse av bruken av kunstig lys til enkelte jaktformer og ettersøk. Det gjelder avliving av de svartelistede artene mink og mårhund, samt kunstig lys til jakt og ettersøk av villsvin.

Villsvinet er på full fart inn i Norge. Foto: iStock

Det var NJFF Møre og Romsdal som hadde sendt inn en sak om bruk av kunstig lys for felling og avliving av villmink. Den er en introdusert viltart i Norge og har etablert ville bestander over store deler av landet. Introduserte, fremmede arter er uønsket i Norge og det er derfor et ønske om økt innsats og mer effektiv jakt og felling med mål om å fjerne arten helt fra norsk fauna.

Landsmøtet støttet NJFF-Møre og Romsdal i at det er ønskelig å ha virkemidler tilgjengelig for å kunne drive en effektiv jakt på arter som i utgangspunktet er uønsket i norsk natur. Etter å ha drøftet saken ønsket de også å ta med mårhund, samt bruk av kunstig lys ved ettersøk av villsvin og på begrensede områder for jakt på villsvin.

Landsmøtet vedtok:
«NJFF skal arbeide for at det skal åpnes for bruk av kunstig lys til avliving av mink og mårhund, samt kunstig lys til ettersøk av villsvin. I tillegg at det blir anledning til å bruke fastmontert lyskilde til åtejakt på villsvin og mårhund, samt kunstig lys som ikke er fastmontert til jakt på villsvin, avgrenset til innmark».

Villsvinet er på full fart inn i Norge. Foto: iStock

Norges Jeger- og Fiskerforbund er den eneste landsdekkende interesseorganisasjon for jegere og fiskere i Norge. Vi er en partipolitisk nøytral organisasjon, men har et sterkt jakt-, fiske-, og naturpolitisk engasjement i mange saker.

Følg saker fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Jeger- og Fiskerforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Raser mot fiskeforbud i Oslofjorden11.12.2018 08:45Pressemelding

Fiskeridirektoratet foreslår å stenge for alt fritidsfiske i sjøen i en rekke områder langs kysten, i perioden fra januar til mai. Blant annet vil hele indre Oslofjord fredes, i tillegg til viktige fiskeområder i Østfold, Telemark og andre fylker. Dette betyr full stopp i fisket for tusenvis av fiskere i landets mest brukte fritidsfiskeområde. Norges Jeger- og Fiskerforbund protesterer på det sterkeste, og mener man bommer i det viktige arbeidet med å ivareta torskebestanden.