Jegerne blir digitale
- Vi har gode erfaringer fra de 50 000 jegerne som i 2019 prøvde ut hel-digitale løsninger. Det var enklere for jegerne, bidro til å øke sikkerheten, og reduserte risikoen for å miste eller glemme å ta med dokumentasjonen. Slike digitale løsninger er også en effektivisering av forvaltningen, sier Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet.
Alle som skal drive med jakt, lisensfelling eller fangst må betale jegeravgiften. Pengene går inn i Viltfondet og brukes til å styrke den lokale viltforvaltningen.
Det er totalt over 500 000 registrerte jegere i Jegerregisteret. Omtrent halvparten er aktive hvert år, og betaler jegeravgiften. I år får alle disse aktive jegerne informasjon om nytt jaktår og betaling av jegeravgift i Altinn i stedet for brev og giro på papir.
Digitale løsninger på frammarsj
Siste jaktår fikk 50 000 jegere digital informasjon i Altinn. Disse var valgt ut fordi de hadde e-faktura avtale i nettbanken sin for betaling av jegeravgiften.
Samtidig la Statistisk sentralbyrå om sin elektroniske rapportering av jakt- og fangstutbyttet til innrapportering via skjema i Altinn. Andelen som rapporterte elektronisk av de 183 000 jegerne som rapporterte økte dette jaktåret fra 89 til 96 prosent.
- Vi erfarer en positiv mottakelse fra jegerne på bruk av Altinn som kommunikasjon- og rapporteringskanal. Prinsippet om digitalt førstevalg innebærer at nettbaserte tjenester er hovedregelen for forvaltningens kommunikasjon med brukerne, sier Hambro.
De rundt 11 000 jegerne som har reservert seg i Kontakt- og Reservasjonsregisteret mot digital kommunikasjon med det offentlige er unntatt fra ordningen. Disse vil få en konvolutt i posten fra Jegerregisteret som tidligere.
Elektronisk betaling av jegeravgift
Informasjonen i Altinn vil også hjelpe jegere til lettvinte betalingsløsninger i Jegerregisteret. Når jegeravgiften er betalt vil et digitalt jegeravgiftskort være tilgjengelig på Min jegerside hos Jegerregisteret.
Gå til veiledning for jegeravgift
Dokumentasjonen kan lagres på telefonen ved å ta et bilde/skjermdump av Min jegerside og de som ønsker kan også skrive det ut på papir. Ved kontroll vil jaktoppsynet avlese QR-koden på jegeravgiftskortet og se jegerdokumentasjonen for den aktuelle jegeren.
Registrering som lisensjeger vil også fremgå av jegeravgiftskortet.
Ny app vil også inkludere skyteprøve
Miljødirektoratet vil senere lansere appen "Min jegerdokumentasjon". Denne appen kommuniserer med Jegerregisteret, og viser det digitale jegeravgiftskortet.
Det vil også bli mulig å dokumentere skyteprøven elektronisk ved bruk av appen. Etter planen skulle appen være klar til bruk 1. april, men på grunn av situasjonen som har oppstått med koronautbruddet er lansering av appen utsatt inntil videre.
Les mer om skyteprøve og ny app her
Registrering som lisensjeger
Skyteprøve som er avlagt i jaktåret 2019/2020 vil gjelde ved deltakelse i lisensfelling av ulv til og med 31. mai 2020.
Jegere som deltar i lisensfelling av ulv må, i tillegg til å betale jegeravgift, også huske ny registrering som lisensjeger fra 1. april. Registrering gjøres på jegerregisteret.no
Lisensfelling av ulv administreres av Fylkesmannen. Oversikt over hvor mange dyr som gjenstår på kvoten opplyses på fylkesmannens nettsider eller på kvotetelefonen i det respektive fylket.
Les mer om registrering som lisensfelling her
Se spørsmål og svar om tjenesten på Jegerregisterets nettsider
Her kan du se hvilken dokumentasjon du trenger når du skal på jakt
Brukerhjelp
Jegerregisteret svarer på spørsmål om betaling og dokumentasjon av jegeravgiften og bruk av Min jegerside. 75 00 79 99 E-post Åpningstid 9-14
Nøkkelord
Kontakter
PressekontaktPressetelefonen svarer på henvendelser fra pressen mellom klokka 8 og 16 på hverdager.
Vi ringer vi deg raskt tilbake dersom vi ikke får tatt telefonen. Pressetelefonen kan ikke ta imot SMS eller talebeskjeder.
Bilder
Om Miljødirektoratet
Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø
Våre hovedoppgaver er å redusere utslipp av klimagasser, forvalte norsk natur og hindre forurensning. Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet. Vi har i underkant av 700 ansatte ved våre to kontorer i Trondheim og Oslo, og ved Statens naturoppsyn (SNO) sine lokalkontor.
Følg pressemeldinger fra Miljødirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljødirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Miljødirektoratet
Bruk av emballasje blir stramma inn – no blir det meir ombruk24.4.2024 12:41:26 CEST | Pressemelding
EU vil ha mindre overflødig emballasje og strammar no inn regelverket.
Bruk av emballasje strammes inn – nå blir det mer ombruk24.4.2024 12:40:37 CEST | Pressemelding
EU vil ha mindre overflødig emballasje og strammer nå inn regelverket.
Uselde klede blir forbodne å kaste23.4.2024 13:01:51 CEST | Pressemelding
Nytt EU-regelverk skal forby store aktørar å kaste uselde klede, sko og tilbehøyr. Dette vil bidra til at bransjen beveger seg bort frå overproduksjon.
Usolgte klær blir forbudt å kaste23.4.2024 13:01:15 CEST | Pressemelding
Nytt EU-regelverk skal forby store aktører å kaste usolgte klær, sko og tilbehør. Dette vil bidra til at bransjen beveger seg bort fra overproduksjon.
Snøskuterførere tatt på fersk gjerning i villreinområde18.4.2024 19:26:14 CEST | Pressemelding
Statens naturoppsyn (SNO) ser alvorlig på ulovlig motorferdsel i sårbare områder. Etter kontroll natt til torsdag anmeldes fem personer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom