«Jeg lytter» sa Einar Gerhardsen

«Jeg lytter» sa Einar Gerhardsen da en ung Johan Galtung besøkte hans kontor i slutten av 1960. Galtung bad om offentlig støtte til arbeidet med å opprette et norsk fredskorps, og Einar lyttet virkelig den dagen: 15. desember 1963, bare to år etterpå, landet det første flyet i Entebbe, Uganda, med de 17 første fredskorpserne, ni kvinner og åtte menn.
1963 Den første gruppen med fredskorpsere er klar for avreise til Uganda. Reisen med Hercules tok fire dager fra Oslo til Kampala.

Fredskorpset feirer 50 år med utveksling førstkommende søndag 15. desember.

Mellom det første møtet og de første fredskorpsernes ankomst i Uganda hadde tiden blitt brukt effektivt: Etter to ulike komiteers arbeid, folkelig engasjement og en opphetet stortingsdebatt, ble Fredskorpset formelt opprettet 4. april 1963.

Åtte hektiske måneder med forberedelser og utreise

Allerede åtte måneder etter stortingsvedtaket reiste de første fredskorpserne ut. 73 unge mennesker søkte i august 1963 på de utlyste stillingene, og fire måneder etterpå reiste 17 utvalgte fredskorpsere til Uganda. Reisen tok fire hele dager i et gammelt, militært transportfly.

Snart 8000 fredskorpsere

Det er dette og erfaringene til de nærmere 8000 andre fredskorpserne som skal feires i Folketeateret, Oslo, førstkommende søndag av 1300 gjester som inkluderer en rekke fredskorpsere, internasjonale gjester og utenriksminister Børge Brende. Kveldens program og artister.

Jubileumsforestillingen streames live på www.fredskorpset.no.

Vi i Fredskorpset kan skaffe fargerike historier og illustrasjoner fra 50 års virksomhet med bistand og utviklingshjelp.

Kontakt oss gjerne for mer informasjon!

Pressekontakt/Kommunikasjonsrådgiver

1964 Ut på tur med fredskorpsbobla. Fra venstre Kirsten Sjøstrøm, Thordis Kjennbakken og Kåre Johansen. De to jentene jobbet som sosialarbeidere i området rundt Mbale, mens Kåre var groupfarm manager i Bugisu.
1971 Helga Hoel jobbet som rektor på en skole i Uyoma i Kenya. Her har hun fått en punktering midt mellom to landsbygder i Kenya.
2009 Svein Westad jobbet som musikklærer ved Nepal Music Centre i Kathmandu, Nepal. Her får han prøve seg på litt andre ting – som yak keeper i Himalaya
1971 Turid Olaisen Kashio jobbet to år som lærer Afrika. Hun startet jobben i Uganda, men etter at Idi Amin kom til makten og uroligheter spredte seg i Uganda fortsatte hun fredskorpstjenesten i Tanzania.
1973 Gunn Berit Olsen dro til Kenya som sykepleier. Hun og sykepleiekollega Astrid Furre, hadde ansvaret for den helsemessige delen i et større prosjekt i regi av Norad.
1969 Anne Carling måtte hver morgen feste høreapparater i ørene til barna i barnehagen. De måtte festes over øret med tape for ikke å falle ut.
1970 Fredskorpser Ragnar Hansen diskuterer frivillig arbeid i Afrika med sin beste venn Nelson fra Uganda. «Hva er egentlig en frivillig, og hvorfor har de alltid bil de frivillige som jobber her..?»
1969 Anne Carling var sendt ut som fredskorpser til en skole for døve barn i Uganda. Anne sier i dag «Hvis jeg hadde visst før jeg reiste hvilke utfordringer jeg ville bli stilt overfor, hadde jeg aldri turt å reise. JEG ER GLAD JEG IKKE VISSTE!»
1971 Turid Olaisen Kashio trimmer skjegget til fredskorpser Erling etter Idi Amins ordre om å ikke ha «bushy» skjegg.
1970 Fredskorpser Ragnar Hansen med hele sin familie på vei til Uganda.
Odin Langslet og samboeren Barbara jobbet som fysioterapeuter i Tanzania. Hverdagen var veldig annerledes fra Norge. Pasientene var blant annet masaier med skuddskader etter kvegtyveri, slangebitt og en rekke tropiske sykdommer de aldri hadde hørt om.
1964 Som skogbruker dro Erling Fosser som fredskorpser til Uganda. Noe av det han husker best var å bli «pappa» til en liten sjimpansebaby som hadde mistet mammaen sin.
1987 Gunhild Aakervik jobbet som sykepleier i Kenya. - Hva veier denne krabaten mon tro? Fra det forebyggende helsearbeidet i Aga Khan Services i Kenya.
1965 Fredskorpserne Ola Nyaas Åkerbakken og Olav Einarsen er i Uganda sammen med Solfrid og Edvard Holter og lytter til NRKs sending på kortbølge for nordmenn i utlandet.
1968 Ingrid Espelid Hovig var fredskorpser i Uganda for å arbeide med ernæring på ugandisk fjernsyn. I 2012 var hun tilbake i Uganda på besøk.
2012 Industridesigner Jannicke Rogne har jobbet i Guatemala for å utvikle rullestoler for barn i slumområder.

Vi gir unge mennesker i Norge og utviklingsland mulighet til å oppleve hverandres virkelighet. Vi er overbevist om at verden blir litt mer rettferdig når folk blir bedre kjent med hverandre og skaper verdier sammen. Fredskorpset er en del av den statlige utviklingspolitikken. Fredskorpset ble opprettet i 1963 for å sende folk fra Norge, og ble endret i 2000 for å drive med gjensidig utveksling. Stortinget setter hvert år av penger i statsbudsjettet til at vi skal gjøre jobben vår. Oppdraget vårt er å legge til rette for gjensidig læring og utvikling i virksomheter og lokalsamfunn. Vi gir økonomisk støtte til organisasjoner og bedrifter som ønsker å utveksle medarbeidere med en annen organisasjon.