Jeg bare elsker elsykkelen
Den «idioten som fant opp elsykkelen», har tilført livet mitt mer glede. Skribent Frank Rossavik kan være så sint han bare vil på syklister generelt og elsykling spesielt, men jeg bare elsker elsykkelen min. For å ta Rossaviks debattinnlegg først; den nye konflikten på veiene er sykkel mot fotgjenger. Som talsperson i Norges Automobil-Forbund registrerer jeg trendendringen. Det har vært mye sykkel mot bil-fokus i media, men nå skal vi altså krangle om hvem som tar minst hensyn av fotgjengere og syklister. Vi får så mange syklende etter hvert at myndighetene bare må «gønne på» med å bygge sykkelveier, for det å skille trafikantene mest mulig fra hverandre er enkelt og greit den mest effektive løsningen.
Men så var det denne «idiotiske» sykkelen med hjelpemotor da. Første gang jeg hørte om elsykler reagerte jeg negativt: «Hva er poenget med å sykle hvis man har en hjelpemotor? Da kan man heller skaffe seg en moped? Fenomenet hørtes ut som et stort paradoks. Etter å ha testet fenomenet, forstod jeg raskt at vi snakker om et kjøretøy som likner mye mer på en sykkel enn moped og at man blir både svett og får god puls i lange eller heftige bakker.
Jeg har syklet mye i mitt liv. Som barn hadde jeg en skolevei på 2,5 kilometer. Vi ble aldri kjørt med bil. Å gå eller ta buss tok for lang tid, så sykkel var eneste mulighet. Men jeg ble aldri glad i å sykle. Jeg forbandt sykling med svette og slit og klarte ikke å fange sykkelgleden. Kanskje derfor jeg har syklet relativt lite som voksen. Riktignok hadde jeg et par år med jobbsykling, men det var fordi jeg tok meg sammen og så på det som trening. Sykling var en trenings- og tidsklemmeløsning for en småbarnsmor som håndterte kun ett barn i barnehagen. Med to barn å hente, var det deilig å kunne ty til tidsklemmeforklaringen for hvorfor jeg kjørte bil: Å skulle rekke barnehagen svett og andpusten med melkesyre i beina ble en dose for mye masochisme.
Nå har minstemann begynt på skolen. Jeg har ikke så god unnskyldning lenger, og jeg har fått meg elsykkel. Den utløsende faktor var at miljø- og samferdselsbyråden i Oslo gikk ut med en positiv melding for en sjelden gangs skyld: Hun tilbød et tilskudd på elsykkel på maks kroner 5000. Jeg trengte ny sykkel. Den gamle funket ikke, og kanskje dette var løsningen for meg. Ny sykkel er kjøpt inn. Den ble dyr, men tanken på pengene fra kommunen, var et godt stimuli. Dessuten kjøpte jeg på kreditt.
Bloggen fortsetter under bildet
Nå har jeg endelig opplevd det man kaller sykkelglede. Jeg gjenfinner følelsen fra den gang jeg var student i København. Med rette veier var det bare å tråkke på uten å få hverken blodsmak i munnen eller melkesyre i beina. Jeg tråkker nå opp bakker med smil om munnen. Med litt høyere puls, litt svett og med følelsen av å gjøre noe godt for kroppen. Til dels frisk luft får jeg også. Uten forstyrrende radio blir jeg mer kreativ. Tankene flyr og ideer popper inn i hodet. Jeg kaller meg godværs-syklist og denne høsten har vært vennlig så langt. Nå gruer jeg meg til vinteren og begynner å leke med tanken på vinterdekk og gode sykkelhansker. Men det får vi se på. Kan jo bli deilig å sitte varmt og lytte på radio igjen, og dermed har jeg fått enda en grunn til å glede meg til våren.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonssjef
Tel:+47 480 28 065ies@naf.noJan Ivar EngebretsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 909 18 410jan.ivar.engebretsen@naf.noNils SødalKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noMarlene Engan AasenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 482 54 657marlene.engan@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
NAF: - Vurder nøye når du skal legge om til sommerdekk på bilen4.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å få piggdekkene av bilen kommer tidlig i år, men fortsatt er det vinterlig flere steder. - Er det fortsatt vinterføre der du kjører i hverdagen, la piggdekkene være på bilen en stund til, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF frykter trafikkaos i tre år når Ring 1 stenges2.4.2024 11:35:38 CEST | Pressemelding
Når Ring 1 stenges i tre år, vil trafikk tilsvarende en firefelts motorvei legge et stort press på veinettet rundt Oslo. – Vi frykter stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom