Jarle Roheim Håkonsen slutter i NRK

Jarle Roheim Håkonsen takker for seg etter 22 år i NRK, hvor han blant annet har jobbet som journalist, programleder, politisk reporter og nyhetsanker i «Dagsrevyen».

Nå blir han kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

– Vi ønsker å takke Jarle for den gode jobben han har gjort i NRK, som journalist, programleder, reporter, nyhetsanker og korrespondent. Nå ønsker han å gjøre noe nytt, og det er selvfølgelig trist, men sånn er livet. Vi ønsker Jarle lykke til i ny jobb og er takknemlige for at vi fikk ha ham om bord så lenge, sier Kyrre Nakkim, programdirektør i NRK.

Håkonsen begynte i NRK i 1996, og var i perioden 2006 2009 NRKs korrespondent i Brussel. I tillegg til å ha ledet TV-aksjonen i 2015 og programmet «Standpunkt», har han vært sentral i flere av NRKs valgdekninger.

Nå går han over i politikken og blir kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

– Jeg har hatt mer enn 20 fantastiske år i NRK, men da tilbudet kom om å jobbe tett på norsk topp-politikk, følte jeg tida var inne for å ta en ny utfordring. Jeg tror jeg kan få brukt andre sider av meg selv, både utdanningen som statsviter og gleden av å argumentere, sier Håkonsen.

Hvem som tar over for Håkonsen i «Dagsrevyen» er ikke avklart enda.

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo