Jan Egil Ådland går fra Monster til NRK

Jan Egil Ådland, daglig leder i Monster Entertainment, blir ny prosjektredaktør i NRK. Dermed skal han lede en rekke av NRKs eksterne prosjekter framover. Ådland blir en del av redaktørgruppen som har ansvar for NRKs satsinger i den uavhengige produksjonsbransjen.
Jan Egil Ådland blir ny prosjektredaktør i NRKs eksternredaksjon.

– Vi er umåtelig stolte over å få en så faglig sterk redaktør som Jan Egil knyttet til oss, sier Petter Wallace, sjef for NRKs eksternredaksjon. – Få ledere i denne bransjen har klart å levere så mye strålende innhold til publikum som han. Vi er sikre på at han vil bidra til å styrke NRKs posisjon som en innovativ leverandør av unikt norsk innhold.

Som leder av Monster Entertainment har Ådland blant annet vært ansvarlig for produksjoner som «Stjernekamp», «Skal vi danse», «Hvem tror du at du er», «Datoen» og de kommende seriene «Gåten Orderud», «10 på topp» og «Superhundene».

– Jeg gleder meg stort til å ta fatt på jobben som prosjektredaktør i NRK. Eksternredaksjonen er en spennende og kompetent avdeling som jeg har hatt gleden av å jobbe med som produsent, og som står for en sentral del av NRKs innhold, sier Jan Egil Ådland. – NRK har et viktig samfunnsoppdrag og har vist seg som en spydspiss i bransjen når det gjelder innhold og tilgjengeliggjøring. Det er derfor et privilegium å få være med på å skape NRKs framtidige innholdstilbud.

Ådland har også tidligere vært tilknyttet NRK, da blant annet som programleder og produsent for «Juntafil». Han er utdannet i fjernsynsjournalistikk fra Høgskulen i Volda og har også erfaring fra produksjon i TV 2 og TVNorge.

Vanskelig valg

Jan Egil Ådland forteller at det ikke har vært noe lett valg å forlate Monster. – Det er en levende og sosial arbeidsplass med fantastiske ansatte og mange interessante produksjoner og formater. Etter 14 år i selskapet kjentes det likevel spennende å være ønsket som prosjektredaktør i NRK, og jeg gleder meg nå til nye utfordringer.

Adm.dir. Ingvild Daae i Monster kommenterer overgangen slik:

– Vi er heldige som har hatt Jan Egil i Monster så lenge som vi har. Han er en fantastisk innholdssterk og flott fyr, som har vært avgjørende i jobben med å utvikle Monster Entertainment og Monster Format de siste årene. Vi ønsker ham all lykke til i ny jobb i NRK, sier Daae.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Eksternredaktør Petter Wallace - petter.wallace@nrk.no, 416 16 190

Jan Egil Ådland blir ny prosjektredaktør i NRKs eksternredaksjon.