Jalland ny trener for aldersbestemte landslag

Jan Peder Jalland blir ny hovedtrener for guttelandslag i aldersgruppen 15-17 år.

Jalland kommer fra stillingen som assistenttrener i Stabæk. 38-åringen fra Nykirke startet trenerkarrieren for Borre i 3. divisjon og deretter to år i Nesodden, før han kom til Stabæk i 2008 som juniortrener og ble fra 2013 assistenttrener. Han har også hatt en kort periode som fungerende hovedtrener i klubben.

Nå er han klar for å utvikle unge landslagsspillere.

- Dette er en veldig spennende mulighet for meg og spillerutvikling er noe jeg virkelig brenner for. Jeg håper å bruke de ti årene med komptanse og erfaring fra Stabæk hvor jeg har jobbet med veldig mange unge spillere. Som type er jeg energisk, entuasiastisk og brenner for å utvikle lag og spillere. Dette er noe jeg virkelig ser frem til, sier Jalland til fotball.no.

Takker Stabæk

- Det har skjedd mye positivt i fotballforbundet de siste årene og absolutt noe jeg ønsker å være en del av. Norsk fotball er i veldig god utvikling og jeg ser frem til å samarbeide med klubbene der ute, fortsetter han.

Han innrømmer samtidig at det er vemodig å forlate klubben han har vært en del av de siste ti årene.

- Jeg vil takke Stabæk og Inge Andre Olsen for å håndtere denne prosessen på en meget god måte og det er vemodig å forlate klubben. Det er tette bånd og en klubb som betyr utrolig mye for meg. Samtidig var dette en mulighet jeg ikke kunne si nei til og jeg gleder meg veldig til å være en del av NFF og fagmiljøet her på Ullevaal, og samtidig få jobbe med spillerne med størst potensial, sier Jalland.

- Svært dyktig fagmann

- Vi er veldig glade for å få Jan Peder inn. Han er en svært dyktig fagmann som har stor kompetanse på spillerutvikling, og kommer fra en klubb som har utviklet veldig mange spillere. Han har tung erfaring fra Eliteserien gjennom mange år under ulike trenere i Stabæk. Vi er svært fornøyd med at han har kommet til oss og skal være en del av vårt fagmiljø, sier seksjonsleder for aldersbestemte landslag i NFF, Truls Dæhli.