Jalland ny trener for aldersbestemte landslag

Jan Peder Jalland blir ny hovedtrener for guttelandslag i aldersgruppen 15-17 år.

Jalland kommer fra stillingen som assistenttrener i Stabæk. 38-åringen fra Nykirke startet trenerkarrieren for Borre i 3. divisjon og deretter to år i Nesodden, før han kom til Stabæk i 2008 som juniortrener og ble fra 2013 assistenttrener. Han har også hatt en kort periode som fungerende hovedtrener i klubben.

Nå er han klar for å utvikle unge landslagsspillere.

- Dette er en veldig spennende mulighet for meg og spillerutvikling er noe jeg virkelig brenner for. Jeg håper å bruke de ti årene med komptanse og erfaring fra Stabæk hvor jeg har jobbet med veldig mange unge spillere. Som type er jeg energisk, entuasiastisk og brenner for å utvikle lag og spillere. Dette er noe jeg virkelig ser frem til, sier Jalland til fotball.no.

Takker Stabæk

- Det har skjedd mye positivt i fotballforbundet de siste årene og absolutt noe jeg ønsker å være en del av. Norsk fotball er i veldig god utvikling og jeg ser frem til å samarbeide med klubbene der ute, fortsetter han.

Han innrømmer samtidig at det er vemodig å forlate klubben han har vært en del av de siste ti årene.

- Jeg vil takke Stabæk og Inge Andre Olsen for å håndtere denne prosessen på en meget god måte og det er vemodig å forlate klubben. Det er tette bånd og en klubb som betyr utrolig mye for meg. Samtidig var dette en mulighet jeg ikke kunne si nei til og jeg gleder meg veldig til å være en del av NFF og fagmiljøet her på Ullevaal, og samtidig få jobbe med spillerne med størst potensial, sier Jalland.

- Svært dyktig fagmann

- Vi er veldig glade for å få Jan Peder inn. Han er en svært dyktig fagmann som har stor kompetanse på spillerutvikling, og kommer fra en klubb som har utviklet veldig mange spillere. Han har tung erfaring fra Eliteserien gjennom mange år under ulike trenere i Stabæk. Vi er svært fornøyd med at han har kommet til oss og skal være en del av vårt fagmiljø, sier seksjonsleder for aldersbestemte landslag i NFF, Truls Dæhli.

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas