Jaguar I-PACE ble Årets bil 2019

Den eneste elbilen i finale-heatet stakk av med en knepen seier som Årets bil i Europa. – At en elbil vinner en slik kåring gir et signal til forbrukerne og bilprodusentene om at elbilen er verdt å satse på, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Jaguars sjefdesigner Ian Callum la ikke skjul på sin begeistring for at Jaguar I-PACE ble kåret til årets bil i Europa. Det er første gang den britiske bilprodusenten Jaguar vinner kåringen, og de vinner med en elbil. (Foto: NAF)

Det er andre gang en elbil har vunnet den prestisjetunge prisen. Nissan LEAF vant i 2011. Samtidig er det første gang den britiske bilprodusenten Jaguar vinner kåringen.

Konkurransen var jevn og Jaguaren måtte ut i en ekstra runde mot den lille sportslige og særere bilen Alpine A110.

– Det er postivt med en elbil-seier. Samtidig er det et tankekors at det er en så kostbar bil som vinner. Ipaceer ikke en bil for den jevne bilkjøper.Det var heller ikke dens nærmeste konkurrent, sier Sødal. - Vi venter fortsatt på elektriske familie-fraktere til en fornuftig pris og uten lange ventelister, fortsetter han.

Det var altså bare en elbil i finalen til Årets bil 2019. Men på Geneve-utstillingen har elbilene fått stor plass.

- Vi merker oss at det er stort fokus på elbiler under utstillignen. I år går elbilnyhetene lengre, lader raskere og koster mindre. Flere produsenter satser på praktiske og rimeligere elbiler for folk flest, sier Nils Sødal.

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen13.5.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. - På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.