Jackon

Jackon-gruppen satser på fiskeemballasje i Finnmark

Jackon kjøper halvparten av aksjene i fiskekasseprodusenten Styro NOR i Tana. Det Fredrikstad-baserte milliardkonsernet ser på Finnmark som et stort vekstområde for fiskeemballasje.

Styro NORs fabrikk i Tana

Styro NOR er markedsleder innen fiskeemballasje i Øst-Finnmark. Selskapets kundegrunnlag er mottak og pakkerier for villfisk og oppdrettsfisk. I 2016 omsatte Styro NOR for rundt 50 millioner kroner.

Stein Trygsland, konsernsjef i Jackon, ser på Finnmark som et spennende område.

– Med solid fiskeindustri er Finnmark et interessant område som vi har sett på i lengre tid opp mot vår satsing på fiskekasser i EPS. Da vi fikk mulighet til å gå inn i et veldrevet selskap som Styro NOR var valget enkelt. Vi er svært glad for å ha fått muligheten til å bidra til videre vekst og utvikling av selskapet, sier Trygsland som blir ny styreleder i Styro NOR.

Langsiktig perspektiv

Styro NOR har vært 100 prosent eid av Trond Ivar Pedersen inntil Jackon overtok 50 prosent av aksjene 1. juli. Pedersen fortsetter som daglig leder for selskapet med 11 fast ansatte. Grunnleggeren av selskapet er glad for å ha fått inn en samarbeidspartner med langsiktig perspektiv.

– Styro NOR har vokst jevnt og trutt siden jeg etablerte fabrikken i 2000. Etter hvert har vi sett et behov for å få inn en samarbeidspartner med ressurser og kompetanse for å få videre utvikling. Da var det viktig med en partner med et langsiktig industrielt perspektiv, som på sikt kan overta hele eierskapet. Med Jackon er vi sikre på at vi har funnet riktig partner, sier Pedersen og fortsetter: – På kort sikt blir det «business as usual» her i Tana Bru. Men med Jackon på laget har vi det som skal til for å videreutvikle virksomheten til glede for kunder og ansatte på lang sikt.

Fabrikker over hele landet

De siste årene har Jackon styrket satsingen på fiskeemballasje, som i dag står for en betydelig andel av omsetningen i Norge. Konsernet produserer fiskeemballasje ved sine fabrikker i Fredrikstad, Stavanger, Sotra, Øksnes og nå Tana Bru.

– Vi har gjort flere strategiske oppkjøp og startet ny fabrikk på Sotra, og har nå kvalitetsfabrikker over store deler av landet. Gjennom disse satsingene har vi styrket vår markedsandel i dette viktige segmentet, og ambisjonen er å styrke posisjonen ytterligere i de kommende år, avslutter Trygsland.

Stein Trygsland, konsernsjef i Jackon
E-post: stein.trygsland@jackon.no

Trond Ivar Pedersen, daglig leder i Styro NOR

Styro NORs fabrikk i Tana
Jackons hovedkontor i Fredrikstad
Stein Trygsland
Trond Ivar Pedersen

Om Jackon

Jackon
Sørkilen 3
1621 Gressvik

69 36 33 00http://www.jackon.no/

Jackon-gruppen er et heleid norsk industrikonsern med hovedkontor i Fredrikstad. Konsernet har i alt 18 fabrikker i Europa, hvorav 16 i Norden. Jackon-gruppen har ca. 800 ansatte og en årlig omsetning på omlag 2,8 mrd kroner. Jackons mest kjente merkenavn er Jackopor® (EPS), Jackofoam® (XPS), Thermomur®, Jackon Ringmur og Jackoboard® (våtrom).Se også www.jackon.com.

Følg saker fra Jackon

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jackon på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Jackon