Izabell har sluppet sitt debutalbum

På fredag, den 13. november, slapp Izabell sitt debutalbum “Honning og aske”. Albumet inkluderer samarbeid med navn som Kastel, Morten Abel og stjerneskuddet Ary.

Foto: Magnus Wathne

Izabell sitt debutalbum “Honning og aske” presenterer Izabell sin brede musikalske plattform. “Syner” er en solid øreorm som Izabell gjør sammen med stortalentet Ary.

Hør "Honning og aske" her

– Ary, aka Norges nye stemme, er en av mine nærmeste venner. Vi har lenge jobbet med små idéer for låter sammen. Det var allikevel ikke før produsent Anders Kjær kom inn i miksen at ting virkelig ble satt i gang. Låten handler om å konfrontere dobbeltspill, forteller Izabell.

På platens siste låt, “Røverdatter”, har Izabell fått solid selskap fra Morten Abel. – “Røverdatter er kanskje den mest personlige låten på mini-albumet, forteller Izabell. – Røverdatter har vært kallenavnet mitt siden jeg var liten. Jeg har flere likhetstrekk med Ronja og kan blant annet kjenne meg godt igjen i situasjonen i Helvetesgapet hvor de to røverfamiliene blir splittet. Denne drakampen er noe som mange med skilte foreldre kan identifisere seg med, sier hun.

Mini-albumet slippes et drøyt år etter at Izabell singeldebuterte. Siden den gang har hun sluppet fire singler som alle har blitt listet på P3.

– Det føles helt sykt! Sykt kul og sykt skummelt å slippe album, sier Stavangerjenta. Hun startet å rappe på norsk i fjor sommer og har siden den gang jobbet hardt med låtskriving. – Det har vært en ekstremt bratt læringskurve, men jeg har fått jobbe med mange dyktige folk og syns minialbumet har blitt veldig fint. Selvom det føles veldig lenge siden jeg slapp min første låt, ”Ka vet du, så er det faktisk bare et år siden jeg debuterte. Jeg er fortsatt en nybegynner med så mye å lære, forteller Izabell.

Sommeren 2014 gikk Izabell av med seieren i konkurransen hvor NRK P3 jaktet på Norges beste kvinnelige rapper. Hun vant dermed en kontrakt med Universal Music, og den påfølgende høsten singeldebuterte hun med ”Ka vet du”, produsert av Filip Kollsete og Aksel “Axxe” Carlson. Et par av låtene på mini-albumet har allerede sett verdens lys. Da “Lillebror” ble sluppet i oktober fortalte Izabell at låten, som er et resultat av et inspirerende samarbeid med produsentene i Kastel, er en “heads up” til alle kids der ute som ikke lever i et glansbilde. Singelen “Bæd ble sluppet i september og beskrives av Izabell som en “digg balanse mellom gate og pop”. Produsentsamarbeidet på ”Ka vet du” fungerte så godt at “Kontroll” ble sluppet i april med de samme produsentene. Denne finner man også på mini-albumet.

I høst gjør Izabell flere konserter rundt omkring i landet. Først ut er Bodø, før hun besøker Trondheim, Oslo, Stavanger, Bergen og Hamar.

Følg Izabell på FacebookInstagram og Twitter.

Hør Izabell på Spotify

Manbir Singh Plaha – Promotion Manager
manbir.plaha@umusic.com

Om Universal Music Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Beatles, Avicii, Eminem, Kanye West, Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift, a-ha, Odd Nordstoga, Vamp, Bernhoft, Gabrielle, Astrid, OnklP & de fjerne slektningene, Broiler, Ida Jenshus, m.fl. Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Eminem er ute med «Revival»15.12.2017 09:28Pressemelding

I dag slapp superstjernen endelig sitt niende album. Fansen har allerede fått høre Beyoncé-samarbeidet «Walk On Water» og låta «Untouchable» som ble sluppet i forrige uke  Han har også fått bidrag fra artister som Ed Sheerhan på den nye singelen «River», Beyoncé, Alicia Keys, Pink, X Ambassadors og Kehlani. I tillegg til å ha produsert flere av sporene selv, så har Eminem jobbet med blant andre Rick Rubin, Dr. Dre, Just Blaze, Mr. Porter og Boi-1da.   Etter å ha blitt oppdaget av Dr. Dre på slutten av 90-tallet, har Marshall Mathers blitt en av vår tids aller største artister. Han er den mestselgende artisten i USA siden tusenårsskiftet, har toppet den amerikanske albumlista med ti forskjellige album, har vunnet 15 Grammy-priser og er sett på som en av tidenes største rappere. Eminems forrige album, «The Marshall Mathers LP 2» fra 2013, toppet albumlista i Norge, USA og i en rekke land verden over. Albumet inneholdt blant annet hitsingelen «The Monster» med Rihanna, som også toppet lis

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin