Izabell har sluppet sitt debutalbum

16.11.2015 08:27 | Universal Music Norge

På fredag, den 13. november, slapp Izabell sitt debutalbum “Honning og aske”. Albumet inkluderer samarbeid med navn som Kastel, Morten Abel og stjerneskuddet Ary.

Foto: Magnus Wathne

Izabell sitt debutalbum “Honning og aske” presenterer Izabell sin brede musikalske plattform. “Syner” er en solid øreorm som Izabell gjør sammen med stortalentet Ary.

Hør "Honning og aske" her

– Ary, aka Norges nye stemme, er en av mine nærmeste venner. Vi har lenge jobbet med små idéer for låter sammen. Det var allikevel ikke før produsent Anders Kjær kom inn i miksen at ting virkelig ble satt i gang. Låten handler om å konfrontere dobbeltspill, forteller Izabell.

På platens siste låt, “Røverdatter”, har Izabell fått solid selskap fra Morten Abel. – “Røverdatter er kanskje den mest personlige låten på mini-albumet, forteller Izabell. – Røverdatter har vært kallenavnet mitt siden jeg var liten. Jeg har flere likhetstrekk med Ronja og kan blant annet kjenne meg godt igjen i situasjonen i Helvetesgapet hvor de to røverfamiliene blir splittet. Denne drakampen er noe som mange med skilte foreldre kan identifisere seg med, sier hun.

Mini-albumet slippes et drøyt år etter at Izabell singeldebuterte. Siden den gang har hun sluppet fire singler som alle har blitt listet på P3.

– Det føles helt sykt! Sykt kul og sykt skummelt å slippe album, sier Stavangerjenta. Hun startet å rappe på norsk i fjor sommer og har siden den gang jobbet hardt med låtskriving. – Det har vært en ekstremt bratt læringskurve, men jeg har fått jobbe med mange dyktige folk og syns minialbumet har blitt veldig fint. Selvom det føles veldig lenge siden jeg slapp min første låt, ”Ka vet du, så er det faktisk bare et år siden jeg debuterte. Jeg er fortsatt en nybegynner med så mye å lære, forteller Izabell.

Sommeren 2014 gikk Izabell av med seieren i konkurransen hvor NRK P3 jaktet på Norges beste kvinnelige rapper. Hun vant dermed en kontrakt med Universal Music, og den påfølgende høsten singeldebuterte hun med ”Ka vet du”, produsert av Filip Kollsete og Aksel “Axxe” Carlson. Et par av låtene på mini-albumet har allerede sett verdens lys. Da “Lillebror” ble sluppet i oktober fortalte Izabell at låten, som er et resultat av et inspirerende samarbeid med produsentene i Kastel, er en “heads up” til alle kids der ute som ikke lever i et glansbilde. Singelen “Bæd ble sluppet i september og beskrives av Izabell som en “digg balanse mellom gate og pop”. Produsentsamarbeidet på ”Ka vet du” fungerte så godt at “Kontroll” ble sluppet i april med de samme produsentene. Denne finner man også på mini-albumet.

I høst gjør Izabell flere konserter rundt omkring i landet. Først ut er Bodø, før hun besøker Trondheim, Oslo, Stavanger, Bergen og Hamar.

Følg Izabell på FacebookInstagram og Twitter.

Hør Izabell på Spotify

Manbir Singh Plaha – Promotion Manager
manbir.plaha@umusic.com

Om Universal Music Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Beatles, Avicii, Eminem, Kanye West, Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift, a-ha, Odd Nordstoga, Vamp, Bernhoft, Gabrielle, Astrid, OnklP & de fjerne slektningene, Broiler, Ida Jenshus, m.fl. Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Adelén aktuell med dansbar popsingel18.8.2017 13:06Pressemelding

Etter et år i studio hvor hun har arbeidet med nytt materiale, er den norske sangerinnen Adelén endelig klar med ny musikk. Neste singel ut er «Go Home»  - en dansbar, urban popsang med et amerikansk særpreg, som er perfekt for de sene sommerkveldene.   Popartisten har nå beveget seg inn i et nytt landskap, hvor hun utforsker nye sider av seg selv - ikke bare som artist, men som låtskriver. Dette er nemlig den første låten Adelén gir ut som hun har skrevet selv. «Go Home» er laget i samarbeid med det anerkjente danske produsentteamet Providers, som tidligere har jobbet med store skandinaviske artister som Rasmus Seebach og Medina. Hør "Go Home" HER.   «Motivasjonen bak å skrive "Go Home" var å forsøke å fremstille et klisjéfylt scenario - hvor en jente ikke hører fra en gutt etter å ha blitt med han hjem, men med et rolleskifte. Realiteten er at dette går begge veier. Jeg synes det er kult og viktig at vi mer og mer blir åpne til at kvinner får uttrykke friheten t

Justin Bieber og BloodPop® med ny singel17.8.2017 18:18Pressemelding

I dag kl. 18 slapp Justin Bieber og BloodPop® låta «Friends» på alle plattformer. Låten er co-skrevet med popkometen Julia Michaels, som også jobbet med BloodPop® på Biebers gigahit «Sorry» fra 2015 Amerikanske BloodPop® har de siste årene gjort stor suksess som låtskriver og produsent for blant andre Madonna, Skrillex, Charlie XCX og på flere låter på Biebers forrige album «Purpose». Justin Bieber har medvirket på hits med både DJ Khaled og David Guetta i år. Aller størst har samarbeidet med Luis Fonsi og Daddy Yankee på remixen av «Despacito» blitt. Låta har for øyeblikket nesten 750 millioner streams på Spotify og har toppet Billboard-lista i 14 uker på rad. I Norge har den toppet VG-lista i 15 uker på rad.

Madonna feirer med konsertfilm16.8.2017 15:28Pressemelding

I dag fyller en av verdens største artister 59 år, noe som markeres ved annonseringen av «Madonna: Rebel Heart Tour». Konsertfilmen slippes på Blu-Ray, DVD og digitalt 15. september, men kan forhåndsbestilles fra og med i dag.   I tillegg slippes det et livealbum med 22 låter av ikonets største låter fra karrieren og fra det nyeste albumet «Rebel Heart». I dag ble det også sluppet en liveversjon av «Material Girl» på alle plattformer. Du kan se oversikt over alt innholdet i det vedlagte dokumentet.  «Madonna: The Rebel Heart Tour» inneholder konsertmateriale fra hele den omfattende verdensturneen som startet i Nord-Amerika i september 2015 og ble avsluttet i Sydney  20. mars 2016. Konsertefilmen inneholder også ekslusive behind the scenes-bilder fra turneen. Filmen er regissert med Danny B. Tull og Nathan Rissman, som har jobbet tett med Madonna på flere prosjekter.

Hkeem & Unge Ferrari med r&b-ballade11.8.2017 08:30Pressemelding

20 år gamle Abdulhakim Hassane aka Hkeem opplevde at hans debutsingel "Fy faen" ble den mest populære norske sangen denne sommeren. Låta gikk  #1 i Norge, og lå 12 uker topp 4 på VG-lista. Den har nå snart streamet 25 millioner ganger på Spotify, og gått 4 x platina i Norge. "Fy Faen" gikk topp 20 på Spotify i Sverige, og gjorde det bra i både Danmark og Finland. Låta havnet på viral-listene i 12 land, inkludert topp 10 på den globale viral-listen på Spotify. I dag, 11. August, slipper han sin andre singel, "Urettferdig", en følsom midtempo r&b- ballade. Med seg på låta har han en av de mest etablerte og populære r&b artistene i Norge, Unge Ferrari. Med denne låten viser Hkeem en ny og sårbar side som artist, en artist som helst sikkert vil prege norsk musikk i lang tid fremover. "Urettferdig" er produsert av Eirik Tilleri og Kjetil Bjelvin.   - "Urettferdig" handler om mennesker som har gått bort - mennesker man savner. Man ka

Avicii er endelig tilbake med ny musikk10.8.2017 16:07Pressemelding

I dag slapp den svenske superstjernen EP’en «AVĪCI», som er første slipp av ny musikk fra Tim Bergling siden han slapp albumet «Stories» i 2015.   Hør Aviciis nye EP her.  Etter åtte intense år med musikk og turnering verden over annonserte Avicii at han skulle trekke seg tilbake i 2016, noe som fikk fans verden over til å frykte at han hadde gitt seg med musikk for godt.   Rett før annonseringen dro Avicii på en lengre reise gjennom USA med noen av sine nærmeste venner og samarbeidspartnere. På denne reisen fant han tilbake til gleden ved å produsere musikk, og skapte blant annet låta «Without You» med sin gode venn og samarbeidspartner Sandro Cavazza. Låta er et av seks spor på den ny EP’en «AVĪCI», som ble annonsert på hans sosiale kanaler for en uke siden. På den har han også samarbeidet med Rita Ora, AlunaGeorge, Billy Raffoul og svenske Vargas & Lagola. Noen av låtene, som «Without You», har fans fått høre før, blant annet på Ultra Music festival i Miami i 2016.  Avicii har f